Sähköpurjeesta tehtiin pieni esite, jonka pystyy tulostamaan A4:lle ja taittamaan keskeltä pieneksi nelisivuiseksi infopläjäykseksi. Näistä saa aika hyvän kuvan siitä, mistä projektissa on kysymys:
Tuoreita sähköpurjeuutisia ja vanhoja Avaruusluotain-lehdessä (Suomen Avaruustutkimusseuran jäsenlehti) julkaistuja sähköpurjekolumneja ja muita kirjoituksia. Sähköpurjeen kotisivu on www.electric-sailing.fi.
perjantai 10. kesäkuuta 2011
maanantai 9. toukokuuta 2011
Kokoustamista ja Coriolisvoimia
Sähköpurjekolumni 9.5.2011
Helmikuussa meillä oli sähköpurjetta rakentavan EU-hankkeen kokous Tartossa. Tartossa päätettiin valita jatkuvasti jännitettyihin apuliekoihin perustuva rakenne. Verrattuna aiempaan suunnitelmaan, jossa apulieat olivat keskipakoisvoiman vaikutuksesta ulospäin kaarella, jännitettyjen apuliekojen malli on kevyempi. Se tuottaa myös vähemmän liekojen värähtelyjä siinä tapauksessa että päälieka jostain syystä katkeaa ja sen päät joudutaan irroittamaan. Vaikka pääliean katkeamisen todennäköisyys mikrometeoroidien takia onkin ennusteiden mukaan pieni (ja sitä voidaan tarvittaessa pienentää mielivaltaisen paljon lisää rakentamalla lieat useammasta kuin neljästä langasta), pyrimme silti siihen että pääliean katkeaminen ei aiheuttaisi mission menetystä.
Tartossa päätettiin myös että liekojen päihin tulevat etäyksiköt
suunnitellaan termisesti toimimaan etäisyysvälillä 0.9-4 AU
auringosta. Tämä mahdollistaa itse asiassa lähes kaikki tärkeät
sähköpurjesovellukset paitsi Merkuriuksen. Tietysti myös Venus jää
pois, mutta Venus on niin helposti saavutettavissa raketeilla että
sähköpurjeesta ei olisi juuri hyötyä muutenkaan. Merkuriukseen
menemiseksi etäyksiköt pitää suunnitella uudestaan kuumia olosuhteita
varten.
Huhtikuussa pidettiin projektikokous Bremenissä Saksassa. Bremenin kokoukseen aiheena oli joidenkin vielä avoinna olleiden etäyksikön teknisten vaatimusten kiinnittäminen, jolloin etäyksikön varsinainen suunnittelu pääsee alkamaan. Itse asiassa ryhmät olivat jo alkaneet suunnitella monia etäyksikön alijärjestelmiä. Kun suunnitelmat oli käyty läpi, kokonaismassa osoittautui olevan alle puoli kilogrammaa, mikä on yksi teknisistä tavoitteista.
Sähköpurjeella voi tietokonemallin avulla
liikkua oikeassa aurinkotuulessa.
Yksi uusi, joskaan ei täysin odottamaton, ongelma sähköpurjeessa on alkuvuoden aikana huomattu. Se on Petri Toivasen löytämä ratadynamiikan efekti, jossa sähköpurjeen pyörimisnopeus muuttuu hitaasti Coriolis-voiman takia, kun purje kiertää aurinkoa vinossa asennossa. Pyöriminen kiihtyy, jos liikutaan ulospäin auringosta ja hidastuu, jos luovitaan aurinkoa kohti. Olimme varautuneet tämäntapaisten vaikutusten olemassaoloon eli siihen että meillä on oltava keinoja tarvittaessa muuttaa liekojen pyörimisnopeutta. Voimme käyttää pyörimisnopeuden muuttamiseen etäyksiköiden FEEP-moottoreita tai pieniä käännettäviä aurinkopurje-eviä. Periaatteessa on myös mahdollista kumota kyseinen Coriolis-efekti "luonnonmenetelmällä" eli suoraan sähköpurjevoiman avulla käyttäen hyväksi aurinkotuulen suunnan pieniä luonnollisia vaihteluita. Emme kuitenkaan vielä tiedä, miten aurinkotuulen hetkellinen suunta voitaisiin lennon aikana luotettavasti mitata. Ensimmäinen testimissio pitänee rakennetaa niin että luonnonmenetelmää voidaan kokeilla, mutta siitä ei olla riippuvaisia.
Helmikuussa meillä oli sähköpurjetta rakentavan EU-hankkeen kokous Tartossa. Tartossa päätettiin valita jatkuvasti jännitettyihin apuliekoihin perustuva rakenne. Verrattuna aiempaan suunnitelmaan, jossa apulieat olivat keskipakoisvoiman vaikutuksesta ulospäin kaarella, jännitettyjen apuliekojen malli on kevyempi. Se tuottaa myös vähemmän liekojen värähtelyjä siinä tapauksessa että päälieka jostain syystä katkeaa ja sen päät joudutaan irroittamaan. Vaikka pääliean katkeamisen todennäköisyys mikrometeoroidien takia onkin ennusteiden mukaan pieni (ja sitä voidaan tarvittaessa pienentää mielivaltaisen paljon lisää rakentamalla lieat useammasta kuin neljästä langasta), pyrimme silti siihen että pääliean katkeaminen ei aiheuttaisi mission menetystä.
Tarton kokouksen miehitys. |
Huhtikuussa pidettiin projektikokous Bremenissä Saksassa. Bremenin kokoukseen aiheena oli joidenkin vielä avoinna olleiden etäyksikön teknisten vaatimusten kiinnittäminen, jolloin etäyksikön varsinainen suunnittelu pääsee alkamaan. Itse asiassa ryhmät olivat jo alkaneet suunnitella monia etäyksikön alijärjestelmiä. Kun suunnitelmat oli käyty läpi, kokonaismassa osoittautui olevan alle puoli kilogrammaa, mikä on yksi teknisistä tavoitteista.
liikkua oikeassa aurinkotuulessa.
Yksi uusi, joskaan ei täysin odottamaton, ongelma sähköpurjeessa on alkuvuoden aikana huomattu. Se on Petri Toivasen löytämä ratadynamiikan efekti, jossa sähköpurjeen pyörimisnopeus muuttuu hitaasti Coriolis-voiman takia, kun purje kiertää aurinkoa vinossa asennossa. Pyöriminen kiihtyy, jos liikutaan ulospäin auringosta ja hidastuu, jos luovitaan aurinkoa kohti. Olimme varautuneet tämäntapaisten vaikutusten olemassaoloon eli siihen että meillä on oltava keinoja tarvittaessa muuttaa liekojen pyörimisnopeutta. Voimme käyttää pyörimisnopeuden muuttamiseen etäyksiköiden FEEP-moottoreita tai pieniä käännettäviä aurinkopurje-eviä. Periaatteessa on myös mahdollista kumota kyseinen Coriolis-efekti "luonnonmenetelmällä" eli suoraan sähköpurjevoiman avulla käyttäen hyväksi aurinkotuulen suunnan pieniä luonnollisia vaihteluita. Emme kuitenkaan vielä tiedä, miten aurinkotuulen hetkellinen suunta voitaisiin lennon aikana luotettavasti mitata. Ensimmäinen testimissio pitänee rakennetaa niin että luonnonmenetelmää voidaan kokeilla, mutta siitä ei olla riippuvaisia.
Pekka Janhunen
keskiviikko 30. maaliskuuta 2011
Sähköpurjeen sovelluksia, osa 6: Jatkuvaa voimaa vaativat radat
Aurinkoseismologia, aurinkotuulen tarkkailu ja
napaluotaimet
Napaluotain Sähköpurjeella voidaan kannatella
luotainta myös Maan painovoimakenttää vastaan, tosin kovin lähellä Maata ei
voida silloin olla. Esimerkiksi luotain voisi sijaita parin Kuun etäisyyden
päässä (700,000 km) Maan pyörimisakselin jatkeella. Luotaimesta olisi pysyvä
näköyhteys koko napa-alueelle ja sitä voisi käyttää esimerkiksi sää- tai
tietoliikennesatelliittina.
Muiden planeettojen napaluotaimet
Jättiläisplaneetoilla on komeita revontulia, mutta niiden tarkkailu Maasta
käsin on vaikeaa, koska katselukulma on
viisto. Jupiterin ja Saturnuksen revontulia on kuvattu myös niitä kiertävistä
luotaimista (Galileo ja Cassini) käsin. Kummassakin tapauksessa tutkimuksen
ongelmana on kuitenkin ollut samanaikaisen aurinkotuulimittauksen puute
jättiläisplaneetan lähellä. Aurinkotuulihan on revontuli-ilmiöiden
energialähde, vaikka jättiläisplaneettojen tapauksessa myös niiden kuut
vaikuttavat plasmailmiöihin. Sähköpurje pystyisi kannattelemaan luotainta
vinottain jättiläisplaneetan edessä siten että sillä on jatkuva näköyhteys
planeetan navalla loimottaviin revontuliin ja toisaalta luotain olisi planeetan
magnetosfäärin ulkopuolella jolloin se voi mitata aurinkotuulta. Tuloksena
olisi mittaussarja planeetan kokemasta aurinkotuulesta ja samanaikaisista
revontulista.
Koska sähköpurje tuottaa jatkuvasti työntövoimaa eikä kuluta
polttoainetta, sitä voidaan käyttää luotaimen pitämiseen sellaisella radalla
joka ei tavallisen ratadynamiikan mukaan ole mahdollinen. Sähköpurje ja
aurinkopurje ovat ainoat tunnetut tekniikat joilla tällaiset luotaimet
voitaisiin toteuttaa ainakin jos tavoitteena on pitkä toiminta-aika.
Aurinkoseismologia Luotain pannaan kiertämään
Aurinkoa ympyräradalla, mutta sen ratataso pidetään sähköpurjeen avulla
planeettojen ratatason yläpuolella, jolloin luotaimesta on pysyvä näkymä
Auringon pohjoiselle napa-alueelle. Toisin sanoen luotain ei kierräkään
Aurinkoa, vaan valittua avaruuden pistettä joka sijaitsee Auringon
pyörimisakselin jatkeella kymmenien miljoonien kilometrien päässä tähden
pinnasta. Jos lisäksi luotaimen kiertoajaksi valitaan yksi vuosi, luotain pysyy
koko ajan kohtalaisen lyhyen ja vakiona pysyvän etäisyyden päässä Maasta, mikä
vähentää tiedonsiirtokuluja. Aurinkoseismologeja kiinnostaa tällainen luotain,
sillä he tutkivat Auringon pinnan hitaita ja pieniä värähtelyjä. Näistä
värähtelyistä voidaan päätellä paljon Auringon sisuksessa möyrivistä
virtauksista jotka ovat tärkeitä mm. Auringon dynamon ja magneettisen
aktiivisuuden ymmärtämisen ja ennustamisen kannalta. Auringon napa-alueet ovat
tässä mielessä vähän tutkittuja, koska useimmat aurinkoluotaimet ovat
kiertäneet lähellä planeettojen ratatasoa. Lisäksi usean vuoden yhtäjaksoinen
aikasarja napa-alueesta ja sen pinnan edestakaisesta aaltoilusta olisi arvokas.
Auringossa riittää vielä paljon tutkittavaa. Kuvassa Aurinko röntgenalueella nähtynä. Kuva: SOHO/NASA. |
Aurinkotuulen tarkkailu Aurinko-Maa systeemin
Lagrangen L1-pisteessä on luotaimia (ACE ja Soho) jotka mittaavat aurinkotuulta
ennen kuin se osuu Maan magnetosfääriin ja siten pystyvät ennustamaan
magnetosfäärin myrskyisyyttä karkeasti ottaen noin tunnin eteenpäin. Noin tunti
kuluu nimittäin siihen kun aurinkotuuli kulkee Lagrangen L1-pisteestä Maahan.
Sovelluksia ajatellen olisi hyödyllistä kyetä ennustamaan aurinkotuulen
käyttäytymistä vähän pidemmällekin tulevaisuuteen kuin vain yhden tunnin
päähän. Toisaalta tarkkailemalla Aurinkoa voidaan päästä paljon pitempiin eli
1-2 vuorokauden ennusteisiin, mutta silloin ennusteen epävarmuus on varsin
korkea koska ei ole varmuutta siitä osuuko Auringon pinnalla mahdollisesti
havaittu purkaus Maahan vai meneekö se ohitse. Kun ennuste perustuu suoraan
aurinkotuulen mittaukseen jossain Maan ja Auringon välisessä pisteessä joka ei
ole liian kaukana Maasta, sen luotettavuus on kohtalaisen hyvä.
Sähköpurjetekniikan kannalta aurinkotuulen mittaukseen
liittyy kuitenkin eräs ongelma. Nimittäin kun sähköpurje toimii eli kun
liekojen jännitteet ovat päällä, mitattavat aurinkotuulen ionit eivät pääse
lähellekään luotainta. Vaikka luotaimen runko pidettäisiinkin
nollapotentiaalissa ja vain itse lieat olisivat jännitteiset, liekojen
ympärille muodostuva potentiaalirakenne ympäröi alusta ja sulkee ionien pääsyn
mittalaitteelle. Ongelma voidaan ratkaista usealla tavalla. Esimerkiksi sähköpurjetta
voidaan pitää päällä 15 min, sitten kytkeä se pois ja mitata 15 min, jne.
Tuloksena olevassa aurinkotuulen mittaussarjassa on silloin 15 min katkoja,
mutta se ei liene tässä tapauksessa kovin suuri haitta. Juuri 15 min
lyhyemmiksi ei sähköpurjeen toiminta-aikoja kannata tehdä, koska tämänhetkisten
arvioiden mukaan tietyistä plasmafysiikan ilmiöistä johtuen menee vähintään
muutamia minuutteja ennen kuin sähköpurje saavuttaa täyden työntövoimansa
jännitteiden päällekytkemisen jälkeen. Toinen vaihtoehto on asentaa
aurinkotuulen mittalaite erilliseen alukseen, joka on mekaanisesti kytketty
sähköpurjealukseen noin 1 km pituisella eristävällä liealla. Tällöin mittalaite
saadaan riittävän kauas sähköpurjelieoista että liekojen sähkökenttä ei kovin
paljon häiritse aurinkotuulimittausta. Kolmas vaihtoehto on käyttää kahta
identtistä alusta jotka mittaavat aurinkotuulta vuorotellen. Tällöin mittaus-
ja propulsiojaksot voivat olla pitempiä, esimerkiksi vuorokauden mittaisia.
Vuorokaudessa luotain ei vielä ajaudu liian kauas pois halutusta pisteestä.
Auringon aktiivisuus vaihtelee 11 vuoden sykleissä. Kuvassa UV-aurinko peräkkäisinä vuosina SOHO:n kuvaamana. |
Tietoliikenteessä napaluotaimen etuna verrattuna naparadan
satelliitteihin olisi mahdollisuus kiinteästi suunnattuun maa-antenniin, koska
luotain olisi aina samassa suunnassa eli lähellä Pohjantähteä. Myös jatkuva, keskeytyksetön
tietoliikenneyhteys olisi etu. Haittana olisi toisaalta pitkä etäisyys, mikä vaatii
isomman antennin, suuremman lähetystehon tai tyytymisen pienempään
tiedonsiirtonopeuteen.
Sääsatelliittisovelluksessa edut ja haitat ovat
samantapaiset. Mahdollisuus nähdä napa-alue jatkuvasti ja vieläpä kohtisuorassa
suunnassa on etu verrattuna tavallisiin satelliitteihin, jotka joko näkevät
napa-alueen viistosta (maasynkroniset satelliitit) tai pyyhältävät nopeasti yli
(naparadan satelliitit). Toisaalta kahden Kuun etäisyyden päästä napa-alueen
näkee tarkasti vain isohkolla teleskoopilla, mikä lisää painoa ja vaatinee
aktiivisesti toimivan suuntauksen, koska sähköpurjeella varustettu luotain ei
pysy täysin paikoillaan vaan lieat sitä aina vähän heiluttelevat.
Napaluotaimen mahdollinen sovellusalue on laaja koska se
kattaa lähes kaikki sovellukset missä satelliitteja ylipäätään käytetään. Sähköpurjekäyttöisen
napaluotaimen sovellusten selvittäminen ja niiden hyödyllisyyden arviointi
odottaa tekijäänsä.
Sähköpurjeluotain voisi toki tarkkailla Maata muustakin
suunnasta kuin navan päältä, mutta on epäselvää olisiko siitä hyötyä
tavallisiin satelliitteihin verrattuna.
Hubblen UV-alueella kuvaamat Jupiterin revontulet. Kuva: NASA/ESA/Hubble heritage team. |
Kun näitä sovelluksia miettii, huomaa että hätkähdyttävän
usein avaruuteen mennään itse asiassa näköalan takia. Esimerkiksi
sääsatelliitti, tietoliikennesatelliitti, vakoilusatelliitti,
aurinkovoimasatelliitti ja tässä käsitellyt ei-kepleriset sähköpurjealukset
perustuvat kaikki näköalan saavuttamiseen, eli yksinkertaisesti aluksen paikan
tarjoamaan geometriseen etuun. Muitakin syitä nousta avaruuteen toki on
olemassa, esimerkiksi avaruusplasmafysiikan paikan päällä tehtävät mittaukset
(plasmaa voidaan mitata vain lentämällä sen läpi) tai asteroidien
kaivostoiminta. Saatamme olla avaruusolentoina vielä melkoisia aloittelijoita,
kun suuri osa toiminnastamme voidaan selittää yksinkertaisella geometrisella
idealla.
Pekka Janhunen
Tunnisteet:
Aurinko,
aurinkoseismologia,
L1,
satelliitti,
SOHO,
sovellus
maanantai 24. tammikuuta 2011
EU-projektin alkulaukaus
Sähköpurjekolumni 24.1.2011
EU-projekti käynnistyi joulukuun alussa ja aloituskokous on pidetty. Kevättalven aikana pitää päättää mikä sähköpurjegeometria valitaan. Sain valmiiksi aiempaa yleiskäyttöisemmän dynaamisen simulaattorin, jossa mekaaninen malli määritellään Lua-kielellä ja jonka aikaintegrointirutiinin voi halutessaan säätää hyvin tarkaksi. Erilaisia sähköpurjemalleja onkin pyöritelty koneella ahkerasti lento-ominaisuuksien selvittämiseksi. Päätös rakennettavan sähköpurjeen tyypistä on kauaskantoinen asia jota valmistellaan huolella. Huomion kohteena ovat ainakin vikasietoisuus, suorituskyky, lennon vakaus, toimintalämpötila-alue, säteilynkesto, skaalattavuus, modulaarisuus, vaatimukset hyötykuormalle, toimintakunnon diagnosoitavuus ja hinta.
Liekatiimi sai joulukuussa valmiiksi ensimmäisen kymmenmetrisen liean. Liean tyyppi on muutoin lopullisen kaltainen paitsi että se koostuu vain kahdesta eikä neljästä langasta. Liean tekeminen (lähes tulhat lankaliitosta) oli monen vuorokauden urakka, mutta nyt tammikuussa on valmistumassa uusi liekatehdas, joka on jo riittävän automaattinen niin että kymmenmetrisen liean pitäisi olla rutiinijuttu. Liekatiimi on pian vaiheessa, jossa kone raksuttaa automaattisesti ja sitä tarvitsee vain säätää. Kun siihen päästään, liekaa voidaan tuottaa paljon jolloin esimerkiksi kelautumistestit pääsevät myös täysillä käyntiin.
Elektronitykkiprojekti Jyväskylässä ESTCube-1 ja Aalto-1 -satelliitteja varten on edennyt hyvin viime viikkoina. Kyse on noin postimerkin kokoisesta kylmäkatoditykistä. Kylmäkatodiperiaate valittiin koska pienessä satelliitissa ei ole riittävästi tehoa tavalliselle hehkukatodille, varsinkin kun hehkukatodi ei pidä siitä että sitä sammutetaan ja sytytetään usein. Lopullisessa sähköpurjeessa hehkukatodia kyllä voidaan käyttää koska muutaman watin ylimääräinen tehonkulutus ei merkitse mitään. Jyväskylässä on tehty erittäin paljon uraauurtavaa työtä elektronitykin rakentamisessa. Olisi mukava jos työ kantaisi hedelmää myös sillä tavoin että kylmäkatoditykille löytyisi muitakin käyttökohteita.
ESAIL projektin Kick-off kokouksen osallistujat Ilmatieteen laitoksella sähköpurjealuksen mallin takana. |
ESAIL Kick-off kokoonpano. |
Tällä tiimillä alkoi sähköpurjeen EU-projekti. Kuva ESAIL Kick-off kokouksesta. |
Pekka Janhunen
Tunnisteet:
Aalto-1,
elektronitykki,
ESTCube,
EU,
lieka,
Lua,
simulaatio,
sähköpurjekolumni
maanantai 15. marraskuuta 2010
Sähköpurjeen sovelluksia, osa 5: Kiertoajelu asteroideilla
Koska sähköpurje ei tarvitse
polttoainetta, sitä käyttävä luotain voisi lentää useiden asteroidien vierellä
havaintoja tehden. Asteroidivyöhykkeellä lennettäessä sähköpurjeen suuri
tehokkuus pääsee oikeuksiinsa, koska luotain pysyy jatkuvasti sopivalla
etäisyydellä auringosta. Esimerkiksi kymmenen vuoden tehtävässä yhden newtonin
sähköpurje (massa 100 kg) tuottaa 300 miljoonan newtonsekunnin
kokonaisimpulssin, mikä vastaa sadan tonnin kemiallisen raketin tuottamaa
impulssia. Jos tuo satakiloinen purje on asennettu tonnin painoiseen alukseen,
delta-v:tä kertyy kymmenvuotisen tehtävän aikana huimat 300 km/s. Jos vastaava
tehtävä yritettäisiin suorittaa ionimoottorilla, ominaisimpulssin pitäisi olla 30,000
sekuntia ja tehon parisataa kilowattia. Parhaat nykyiset aurinkopaneelit
tuottavat noin 100 W/kg, jolloin jo pelkkä aurinkopaneelisto painaisi pari
tonnia eli 20 kertaa enemmän kuin sähköpurje. Jos sähköpurje saadaan toimimaan
edes likimain ennustetulla tavalla, se tulee olemaan täysin ylivoimainen
propulsiolaite tämäntyyppisissä tehtävissä.
Asteroidivyöhykkeellä on paitsi
asteroideja, myös niistä irronneita kiviä, soraa, hiekkaa ja pölyä. Ne voivat
periaatteessa katkoa sähköpurjeliekoja. Emme osaa tarkasti arvioida liean
katkeamisen todennäköisyyttä, koska emme tiedä kuinka paljon pienkappaleita
asteroidivyöhykkeellä on. Meteoroidimallien mukaan asteroidivyöhykkeellä
esiintyy suhteellisesti vähemmän hienojakoista pölyä ja enemmän pikkukiviä kuin
lähellä Aurinkoa. Tällöin asteroidivyöhykkeelle optimoitu sähköpurjelieka on
leveämpi kuin esimerkiksi Merkuriuksen radalle suunniteltu. Leveämpi lieka on
nopeampi valmistaa, koska tarvitaan vähemmän lankaliitoksia liean
pituusyksikköä kohti. Toisaalta liekarullien pitää olla kookkaampia.
Videolla löydettyjä asteroideja vuodesta 1980 lähtien - aikamoista ruuhkaa loppua kohden! Havaintomenetelmien parantuessa myös tunnettujen asteroidien lukumäärä on noussut kovaa vauhtia. Video: Scott Manley, Lowellin observatorio
Liekojen meteoroidikestävyyttä
voidaan tarvittaessa parantaa lisäämällä rinnakkaisten lankasäikeiden määrää.
Asteroidivyöhykkeen kivi ja sora ei siis ole sähköpurjeelle periaatteellinen
ongelma.
Toinen tärkeä seikka asteroideja tutkivalle
sähköpurjeelle on navigointitarkkuus. Jos luotaimen on tarkoitus lentää
esimerkiksi muutamia päiviä 100 km päässä asteroidista tarkkojen kuvien ja
alkuaineanalyysin suorittamiseksi, sähköpurjeen oma lentotarkkuus ei ehkä riitä
vaan mahdollisesti tarvitaan avuksi esimerkiksi FEEP-moottoreista saatavaa
tarkasti säädettävää työntövoimaa. Lisäksi sähköpurjelieat ja itse alus aina
heiluvat jonkin verran. Jotta saataisiin tarkkoja kuvia asteroidin pinnasta,
kamerassa pitää olla laitteisto, joka pitää sen tarkasti halutussa suunnassa
huolimatta avaruusaluksen rungon liikkeistä.
Kuinka monta asteroidia
sähköpurjemissio voisi tutkia kymmenessä vuodessa? Kysymystä ei ole tutkittu ja
se vaatii joka tapauksessa tarkentavia oletuksia. Ovatko kaikki asteroidit kiinnostavia?
Halutaanko lentää tutkittavan asteroidin rinnalla vai riittääkö suuremmalla
nopeudella tapahtuva lyhyt ohilento? Halutaanko tutkia Maan lähiasteroideja
(ns. NEO-asteroideja, Near-Earth Objects) vai käydä läpi koko asteroidivyöhyke
sisältä ulkoreunalle asti?
Pekka Janhunen puhumassa sähköpurjeesta. Kuva: Riina Varol, Wikimedia |
Ehkä tarkan lentosuunnitelman
tekeminen on tarpeetonta ja asteroidien sähköpurjekartoitukseen voitaisiin
suhtautua kuten Mars-mönkijöihin, joita käskytetään tilanteen mukaan
mielenkiintoiselta kiveltä ja kraatterilta toiselle. Tärkeintä on oppia
lentämään ja tekemään laadukkaita havaintoja sähköpurjealuksesta käsin.
NEO-asteroidit olisivat siinä mielessä kiitollinen aloituskohde että silloin
pysyttäisiin melko lähellä Maata, jolloin meteoroidiympäristö ja terminen
ympäristö ovat samantapaisia kuin satelliiteilla ja datan siirto Maahan on
suhteellisen helppoa lyhyehkön etäisyyden takia. NEO-asteroidit olisivat
tärkeimmät myös törmäysten eston ja asteroidien kaivostoiminnan kannalta.
Asteroidien kaivostoiminta
on tulevaisuuden avaruustoiminnan todennäköinen kulmakivi. Asteroidien
raaka-aineista voidaan valmistaa rakettipolttoaineet suurten
aurinkovoimasatelliittien nostamiseen radoilleen ja ehkä myöhemmin myös
satelliittien rakenteellisia osia tai jopa avaruuden siirtokuntien raskaita
rakenteita. Maan päällä puolestaan asteroideilta tuodut kohtuuhintaiset
platinaryhmän metallit saattaisivat mahdollistaa esimerkiksi polttokennojen
laajamittaisen käytön. Asteroidien etu verrattuna Kuuhun on, että kaivannaisia
ei tarvitse nostaa pinnalta raketeilla ja että hiilikondriittiasteroideilla
esiintyy runsaasti myös vettä ja hiiltä rakettipolttoaineiden raaka-aineiksi.
Toisaalta asteroidien haittapuoli on pääomakuluja lisäävä ajallisesti pitkä
siirtomatka, joten ehkä lopullisempi ratkaisu on käyttää myös kuuperäisiä
aineita nostaen niitä raketeilla asteroidiperäisen metaanin tai vedyn avulla
(happi voitaneen tuottaa Kuun kivistä). Joka tapauksessa sähköpurjeet
mahdollistavat liikenteen asteroideille ja takaisin kohtuullisin kustannuksin.
Pekka Janhunen
keskiviikko 29. syyskuuta 2010
Kestävää ja laajaa avaruustoimintaa
Miten paljon avaruustoiminta saastuttaa? Voisiko sitä tehdä nykyistä puhtaammin? Jos jonain päivänä rakennetaan aurinkovoimasatelliitteja, tarvitaan paljon enemmän rakettilaukaisuja. Olisiko nykyistä tuhat kertaa laajempi avaruustoiminta ekologisesti kestävää?
Jos esimerkiksi rakennetaan
aurinkovoimasatelliitteja, rakettilaukaisujen tahti voi kiihtyä nykyisestä
sata- tai tuhatkertaiseksi, ja nykyiselläkin tahdilla avaruustoiminnan
ekologista puolta kannattaa aika ajoin miettiä.
Kiinteän polttoaineen
kantoraketeista pitäisi päästä eroon. Ne ovat vaarallisia tuottaa ja käsitellä
ja ne tuottavat myrkyllisiä ja otsonikerrokselle haitallisia palamistuotteita
kuten suolahappoa ja klooria. Kiinteiden rakettien ominaisimpulssi on myös
nesteraketteja huonompi. Ne kannattaisi korvata hiilivetypolttoainetta
käyttävillä uudelleenkäytettävillä vaiheilla. Alemman vaiheen muuttaminen
uudelleenkäytettäväksi lopettaisi myös tarpeettoman merenpohjan roskaantumisen
rakettiromusta.
Vaikka rakettilaukaisussa
kerosiini palaa niin että näkyy ja tuntuu, laukaisujen hiilidioksidipäästö ei
silti ole ilmaston kannalta merkittävä. Vaikka laukaisutahti olisi
tuhatkertainen nykyiseen verrattuna, hiilidioksidia tulisi raketeista vain
likimain saman verran kuin Suomen henkilöautoista. Kantorakettien
hiilivetypolttoaineita ei siis kannata hyljeksiä, vaikka niiden korvaaminen
nestevedyllä olisi toki mahdollista. Kussakin kantoraketissa valinta nestevedyn
ja hiilivetyjen välillä kannattaa tehdä teknisten, taloudellisten ja
turvallisuusasioiden perusteella, kuten tähänkin asti.
Soyuzin laukaisussa kerosiinia palaa niin että näkyy ja tuntuu. Lähde: Wikimedia |
Ylempi rakettivaihe voisi
tietysti olla myös uudelleenkäytettävä. Jos se kuitenkin on kertakäyttöinen,
sen materiaaleihin kannattaa kiinnittää hieman huomiota. Vaiheen pitää hajota
ja palaa ilmakehässä täydellisesti ja myrkyllisiä alkuaineita ja
raskasmetalleja pitäisi välttää. Esimerkiksi alumiini, magnesium ja monet muut
tavalliset aineet ovat palamistuotteiltaan siistejä. Ilmakehän aiheuttama
kuumennus on etu, koska se hajottaa monet myrkylliset yhdisteet. Ylemmän
vaiheen saaminen siistiksi ei liene vaikeaa, kunhan asia pidetään mielessä.
Miten sitten satelliitit
kannattaisi nostaa lopulliselle radalleen ja käytön jälkeen sieltä pois?
Perinteinen ratkaisu on hydratsiini-typpitetroksidimoottori, mutta molemmat
aineet ovat hyvin myrkyllisiä. Myrkyllisyys ei tosin ole avaruudessa kovin iso
ongelma, koska ainemäärät ovat vain pari prosenttia kantorakettien
polttoainemääristä. Joskus tosin näkee pääteltävän virheellisesti että kunhan
poltto tehdään ilmakehän ulkopuolella, pakokaasuilla ei olisi merkitystä.
Yleensä pakosuihku kuitenkin putoaa suoraa päätä ilmakehään, koska se liikkuu
3-3.5 km/s hitaammin kuin itse alus.
Polttoaineen myrkyllisyys on joka
tapauksessa ongelma Maassa, kun rakettimoottoria testataan. Ongelma on
erityisesti hapetin: ei tunneta vaaratonta huoneenlämpöistä nestettä, joka
olisi samalla tehokas hapetin. Väkevä vetyperoksidi täyttää vaatimukset muuten,
mutta se räjähtää pienestäkin epäpuhtaudesta. Ilokaasu ei ole yhtä herkkää
räjähtämään, mutta se on melko tehotonta. (Ilokaasua taidettiin pitää hyvin
turvallisena, kunnes Burt Rutanin Scaled Composites -yrityksessä tapahtui
vuonna 2007 räjähdys jossa kuoli kolme ihmistä.) Polttoaineiden puolella on
enemmän valinnanvaraa, voitaisiin käyttää esimerkiksi alkoholeja tai
kerosiinia. Hydratsiini-typpitetroksidiyhdistelmän tunnettu etu on
hypergolisuus, eli aineet reagoivat aina kohdatessaan, joten moottori
käynnistyy varmasti ja poksahtelematta. Rakettimoottorin sytytys voi olla joskus
iso ongelma. Italialaiset alkoivat pari vuotta sitten kehittää
vetyperoksidi-etaanimoottoria, mutta eivät saaneet sytytystä toimimaan. Vaikka
vetyperoksidi on monopropellantti ja hajoaa katalyyttisihdin läpi
suihkutettaessa hyvin kuumaksi vesihöyryksi ja hapeksi, etaanin ja hapen
välinen reaktio ei silti käynnistynyt. Projekti on tällä hetkellä hyllytetty
kunnes joku keksii ongelmaan ratkaisun.
Ionimoottoreiden yleisin ajoaine
on jalokaasu ksenon, jonka käyttö ei ole kuitenkaan pitkän päälle mahdollista,
koska aine on kovin harvinainen. Ksenonia saadaan vuodessa tietty määrä
ilmantislauksen sivutuotteena. Enempää ksenonia ei voida saada, koska ilmaa ei
kannata tislata pelkästään ksenonin takia. Ksenon pitää siis jossakin vaiheessa
korvata argonilla, vedellä tai muulla riittävän yleisellä aineella. Yleisesti
ottaen ionimoottoreiden kehitystyö on kallista, koska pitkät toiminta-ajat
vaativat pitkiä testiajoja tyhjiökammiossa. Monen ionimoottorityypin suurin
ongelma on ionipommituksen aiheuttama osien vähittäinen kuluminen.
Avaruussukkula Atlantis Xenon-valojen loisteessa. Lähde: Wikimedia |
Sähköpurjeen EU-projektin yhtenä
osaprojektina kehitetään sähköstaattisia FEEP-ionimoottoreita (Field EffectElectric Propulsion) kohti sarjatuotantoa. Pienet FEEP-moottorit ovat monessa
mielessä ihanteellisia ainakin paperilla, vaikka satelliitin päämoottoriksi ne
riittäisivät vain suurena joukkona. Sähköpurjeen FEEP-vaihtoehdossa jokaisen
liean kärkeen tulevaan etäyksikköön asennettaisiin FEEP-moottori. Moottoreilla
käynnistettäisiin liekojen pyöriminen ja voitaisiin tarvittaessa muuttaa
pyörimisnopeutta lennonkin aikana. FEEP-moottoreiden ajoaineena on joko
nestemäinen metalli (indium tai cesium) tai jokin synteettinen ionineste eli
huoneenlämpötilassa nestemäinen suola.
Avaruusromu
Tulevaisuudessa satelliitit pitää
avaruusromuongelman takia poistaa kiertoradalta käytön jälkeen. Nykyinen
”hautausmaaratojen” käyttö geostationaarisen radan yläpuolella ei ole kestävä
ratkaisu, koska hautausmaaradallakin satelliittiromuihin osuu meteoroideja ja
muita satelliitteja, jolloin ne pirstoutuvat ja haudantakainen porukka laajenee
surmaten elävätkin satelliitit. Satelliitti voidaan poistaa joko palauttamalla
suoraan ilmakehään tai nostamalla ulos Maan painovoimakentästä. Ulos viety
satelliitti voidaan edelleen törmäyttää Maan ilmakehään tai Kuuhun tai se
voidaan jättää kiertämään Aurinkoa. Jos ei haluta ottaa riskiä että se törmäisi
myöhemmin Maahan, esimerkiksi sähköpurjeen antaman lisätyöntövoiman avulla se
voitaisiin tupsauttaa vaikkapa Venuksen ilmakehään. Jos satelliitti aiotaan
palauttaa tehtävän päätyttyä Maahan, myrkyllisiä aineita pitäisi välttää kuten
kantoraketeissakin. Satelliitin aiottu loppusijoitustapa pitäisi siis ottaa
huomioon jo satelliitin suunnittelussa.
Romuongelmasta huolimatta
satelliitteja mahtuu taivaalle paljonkin, kunhan niiden käsketään väistää
toisiaan, ohjauskyvyttömät satelliitit poistetaan ja rakenteissa otetaan
huomioon pienten törmäysten sietokyky ja vältetään sirpaloituvia materiaaleja.
Mitä nopeammin vanhoja satelliittiromuja aletaan hakea kiertoradalta alas, sitä
vähemmän ehtii tulla sirpaleparvia tuottavia satelliittikolareita. Romuasian
ikävä puoli on se että vihamielinen taho pystyy halutessaan tekemään paljon
kiusaa itselleen ja muille avaruusromua tuottamalla. Tosin onhan maan päälläkin
moinen mahdollista monella tavalla.
Goce-1 satelliitti. Kuva: ESA |
Vuorenvarma tapa olla tuottamatta
lisää kiertorataromua ja olla samanaikaisesti immuuni vanhalle romulle on
lennättää satelliittia niin matalalla radalla, että radan ylläpito tarvitsee
jatkuvaa ionimoottorin tai sähködynaamisen liean työntövoimaa, kuten ESA:nGoce-satelliitissa. Kun satelliitti lakkaa toimimasta, se putoaa silloin
itsestään ilmakehään.
Sähköpurje ja elektrolyysiraketti
Sähköpurjetta ei valitettavasti
voi käyttää satelliittien siirtämiseen radalta toiselle, koska Maan magneettikenttä
estää aurinkotuulen pääsyn sille alueelle missä satelliitit ovat.
Sähköpurjeesta kehitettyä ns. plasmajarrua voi kuitenkin käyttää
LEO-satelliitin pudottamiseen ilmakehään, kuten Avaruusluotaimessakin aiemmin
on ollut juttua.
Aalto-1 satelliitti tulee testaamaan plasmajarrun toimintaa. Lähde: Wikimedia |
Elektrolyysipropulsio on
mielenkiintoinen konsepti satelliittien siirtelyyn, joka on tarjoamiinsa
etuihin nähden saanut mielestäni liian vähän huomiota. Elektrolyysiraketti on
tavallinen vety-happiraketti, jossa polttoaine kuitenkin säilötään veden
muodossa. Vettä hajotetaan hitaasti elektrolyysillä vedyksi ja hapeksi käyttäen
sähköenergiaa. Vety ja happi välivarastoidaan tankkeihin kaasumaisessa muodossa
ja poltetaan pienessä rakettimoottorissa säiliöiden täytyttyä, minkä jälkeen
alkaa uusi kierros.
Elektrolyysiprosessi pystyy tuottamaan kaasuja paineella,
joten pumppuja ei tarvita. Laite on turvallinen ja myrkytön ja vedyn
ominaisimpulssi on 30% parempi kuin hydratsiinilla. Haittana on, että
satelliitin nosto radalleen ei tapahdu välittömästi kuten hydratsiinilla, vaan
kestää muutaman kuukauden, mikä on kuitenkin lyhyempi aika kuin ionimoottoria
käytettäessä. Myös sähkötehoa tarvitaan, mutta satelliiteissahan on joka
tapauksessa aurinkopaneelit. Elektrolyysiraketin tarvitsemaa pientä,
uudelleenkäynnistettävää, kaasumaista vetyä ja happea polttavaa
rakettimoottoria ei tietääkseni ole olemassa, mutta en uskoisi sellaisen
kehittämisen olevan vaikeaa. Elektrolyysirakettien tarvitsemaa vettä voisi
myöhemmin rahdata sähköpurjeilla asteroideilta ja siten välttyä nostamasta
vettä Maasta kiertoradalle. Elektrolyysipropulsion tekeminen toimivaksi olisi
oiva projekti-idea innovatiiviselle rakettitiimille.
Aurinkopurjeitakin voisi
periaatteessa käyttää satelliittien siirtelyyn. Asiassa on kuitenkin
periaatteellinen hankaluus: jotta auringon säteilypaine voittaisi ilmakehän
jarrutuksen, satelliitti pitää ensin nostaa varsin korkealle radalle jollain
muulla menetelmällä.
Aurinkovoimasatelliitti tuottaa
kantorakettiensa tupruttamaa hiilidioksidipäästöä vastaavan energian takaisin
muutamassa kuukaudessa. Kestävä ja laaja avaruustoiminta on mahdollinen,
aurinkovoimasatelliittien käyttöönotto tai muu suursovellus ei ole siitä
kiinni. Ehkä kestävä ja laaja avaruustoiminta tietää myös kestävää ja laajaa
asutusta planeettamme pinnalla.
Pekka Janhunen
Tunnisteet:
avaruusromu,
FEEP,
hydratsiini,
ksenon,
polttoaine,
päästöt
tiistai 28. syyskuuta 2010
Ikaroksen omakuva
Sähköpurjekolumni 28.9.2010
EPSC:n kokous onnistui sähköpurjeen osalta hyvin, saimme paljon positiivista huomiota. Sähköpurjeistunnossa oli noin kymmenen esitelmää ja sitä seurasi reilut neljäkymmentä tutkijaa. Söimme illallista japanilaisen IKAROS-tiimin kanssa. Heidän 14-metrinen valopurjeensa toimii kuulemma muuten hyvin paitsi että sen pyöriminen pyrkii kiihtymään kalvossa olevien ryppyjen takia. He joutuvat hillitsemään pyörimistä kylmäkaasumoottoreilla. Heidän tavoitteensa on lennättää isompaa purjetta myöhemmin tutkimaan Jupiterin troijalaisia asteroideja. Isompi alus tulee olemaan aurinkopurjeen ja ionimoottorin hybridi. Ionimoottorin sähkö luodaan ohutkalvoaurinkopaneeleilla, joilla osa aurinkopurjekalvosta on päällystetty. Ohutkalvoja testataan myös aurinkovoimasatelliitteja varten. Valopurjetta käännellään nestekidetummentimilla. Ehdotin pyörimisongelman ratkaisemiseksi nurkkiin sijoitettavia heliogyroja (samanlaisia joita sähköpurjekin voisi käyttää).
Japanilaiset olivat myös saaneet näyttäviä kuvia avatusta valopurjeestaan. Kuvat otti pieni kuutiosatelliitin kokoinen kertakäyttöinen apualus. Kuvissa purje näyttää vähän huolimattomasti silitetyltä metalliselta karkkipaperilta.
Ei ehkä uskoisi, mutta avaruustekniikka etenee tällä hetkellä ennennäkemätöntä vauhtia. Kehitystä vievät eteenpäin erityisesti halvat ja nopeasti lentoon saatavat kuutiosatelliitit. Esimerkiksi kunnollinen asennonsäätö on kuutiosatelliiteissa jo arkipäivää. Lähitulevaisuudessa häämöttävät pienet ionimoottorit, joiden avulla kuutiosatelliitit saadaan mille tahansa kiertoradalle. Lisäämällä kuutioon pienet tarttumaraajat siitä saataisiin vaikka yleiskäyttöinen avaruusrobotti, eräänlainen köyhän miehen astronautti. Pienet, halvat ja etäohjatut robotit voisivat korjata ja rakentaa avaruudessa ja niillä voisi harjoitella asteroidien kaivostoimintaa avaruusromua tonkimalla. Pian tulemme näkemään ensimmäiset kuutiosatelliitteihin perustuvat harrastajien rakentamat avaruuskaukoputket ja saamme muitakin kokostandardeja kuin 10 cm laatikot. Piensatelliittien parvet eivät aiheuta avaruusromuongelmaa, sillä tehtävän päätyttyä ne tuodaan alas ionimoottorilla tai plasmajarrulla.
Nyt avaruudessa lentää vielä paljon 1970-luvun tekniikkaa. Muutos on suuri kun standardoinnin ansiosta kehitys harppaa vuosikymmenten yli ja päivittyy 2010-luvulle. Kiertoradalle nousemisessa ei kuitenkaan ole paljon edistytty. Tätä avaruustekniikan perusongelmaa uusi tekniikka kiertää keventämällä hyötykuormia ja myöhemmin hyödyntämällä asteroidien resursseja sähköpurjeilla.
EPSC:n kokous onnistui sähköpurjeen osalta hyvin, saimme paljon positiivista huomiota. Sähköpurjeistunnossa oli noin kymmenen esitelmää ja sitä seurasi reilut neljäkymmentä tutkijaa. Söimme illallista japanilaisen IKAROS-tiimin kanssa. Heidän 14-metrinen valopurjeensa toimii kuulemma muuten hyvin paitsi että sen pyöriminen pyrkii kiihtymään kalvossa olevien ryppyjen takia. He joutuvat hillitsemään pyörimistä kylmäkaasumoottoreilla. Heidän tavoitteensa on lennättää isompaa purjetta myöhemmin tutkimaan Jupiterin troijalaisia asteroideja. Isompi alus tulee olemaan aurinkopurjeen ja ionimoottorin hybridi. Ionimoottorin sähkö luodaan ohutkalvoaurinkopaneeleilla, joilla osa aurinkopurjekalvosta on päällystetty. Ohutkalvoja testataan myös aurinkovoimasatelliitteja varten. Valopurjetta käännellään nestekidetummentimilla. Ehdotin pyörimisongelman ratkaisemiseksi nurkkiin sijoitettavia heliogyroja (samanlaisia joita sähköpurjekin voisi käyttää).
Japanilaiset olivat myös saaneet näyttäviä kuvia avatusta valopurjeestaan. Kuvat otti pieni kuutiosatelliitin kokoinen kertakäyttöinen apualus. Kuvissa purje näyttää vähän huolimattomasti silitetyltä metalliselta karkkipaperilta.
Ikaroksen omakuva. Lähde: Jaxa |
Ei ehkä uskoisi, mutta avaruustekniikka etenee tällä hetkellä ennennäkemätöntä vauhtia. Kehitystä vievät eteenpäin erityisesti halvat ja nopeasti lentoon saatavat kuutiosatelliitit. Esimerkiksi kunnollinen asennonsäätö on kuutiosatelliiteissa jo arkipäivää. Lähitulevaisuudessa häämöttävät pienet ionimoottorit, joiden avulla kuutiosatelliitit saadaan mille tahansa kiertoradalle. Lisäämällä kuutioon pienet tarttumaraajat siitä saataisiin vaikka yleiskäyttöinen avaruusrobotti, eräänlainen köyhän miehen astronautti. Pienet, halvat ja etäohjatut robotit voisivat korjata ja rakentaa avaruudessa ja niillä voisi harjoitella asteroidien kaivostoimintaa avaruusromua tonkimalla. Pian tulemme näkemään ensimmäiset kuutiosatelliitteihin perustuvat harrastajien rakentamat avaruuskaukoputket ja saamme muitakin kokostandardeja kuin 10 cm laatikot. Piensatelliittien parvet eivät aiheuta avaruusromuongelmaa, sillä tehtävän päätyttyä ne tuodaan alas ionimoottorilla tai plasmajarrulla.
Nyt avaruudessa lentää vielä paljon 1970-luvun tekniikkaa. Muutos on suuri kun standardoinnin ansiosta kehitys harppaa vuosikymmenten yli ja päivittyy 2010-luvulle. Kiertoradalle nousemisessa ei kuitenkaan ole paljon edistytty. Tätä avaruustekniikan perusongelmaa uusi tekniikka kiertää keventämällä hyötykuormia ja myöhemmin hyödyntämällä asteroidien resursseja sähköpurjeilla.
Pekka Janhunen
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)