Asteroidivyöhykkeellä on paitsi
asteroideja, myös niistä irronneita kiviä, soraa, hiekkaa ja pölyä. Ne voivat
periaatteessa katkoa sähköpurjeliekoja. Emme osaa tarkasti arvioida liean
katkeamisen todennäköisyyttä, koska emme tiedä kuinka paljon pienkappaleita
asteroidivyöhykkeellä on. Meteoroidimallien mukaan asteroidivyöhykkeellä
esiintyy suhteellisesti vähemmän hienojakoista pölyä ja enemmän pikkukiviä kuin
lähellä Aurinkoa. Tällöin asteroidivyöhykkeelle optimoitu sähköpurjelieka on
leveämpi kuin esimerkiksi Merkuriuksen radalle suunniteltu. Leveämpi lieka on
nopeampi valmistaa, koska tarvitaan vähemmän lankaliitoksia liean
pituusyksikköä kohti. Toisaalta liekarullien pitää olla kookkaampia.
Videolla löydettyjä asteroideja vuodesta 1980 lähtien - aikamoista ruuhkaa loppua kohden! Havaintomenetelmien parantuessa myös tunnettujen asteroidien lukumäärä on noussut kovaa vauhtia. Video: Scott Manley, Lowellin observatorio
Liekojen meteoroidikestävyyttä
voidaan tarvittaessa parantaa lisäämällä rinnakkaisten lankasäikeiden määrää.
Asteroidivyöhykkeen kivi ja sora ei siis ole sähköpurjeelle periaatteellinen
ongelma.
Toinen tärkeä seikka asteroideja tutkivalle
sähköpurjeelle on navigointitarkkuus. Jos luotaimen on tarkoitus lentää
esimerkiksi muutamia päiviä 100 km päässä asteroidista tarkkojen kuvien ja
alkuaineanalyysin suorittamiseksi, sähköpurjeen oma lentotarkkuus ei ehkä riitä
vaan mahdollisesti tarvitaan avuksi esimerkiksi FEEP-moottoreista saatavaa
tarkasti säädettävää työntövoimaa. Lisäksi sähköpurjelieat ja itse alus aina
heiluvat jonkin verran. Jotta saataisiin tarkkoja kuvia asteroidin pinnasta,
kamerassa pitää olla laitteisto, joka pitää sen tarkasti halutussa suunnassa
huolimatta avaruusaluksen rungon liikkeistä.
Kuinka monta asteroidia
sähköpurjemissio voisi tutkia kymmenessä vuodessa? Kysymystä ei ole tutkittu ja
se vaatii joka tapauksessa tarkentavia oletuksia. Ovatko kaikki asteroidit kiinnostavia?
Halutaanko lentää tutkittavan asteroidin rinnalla vai riittääkö suuremmalla
nopeudella tapahtuva lyhyt ohilento? Halutaanko tutkia Maan lähiasteroideja
(ns. NEO-asteroideja, Near-Earth Objects) vai käydä läpi koko asteroidivyöhyke
sisältä ulkoreunalle asti?
Pekka Janhunen puhumassa sähköpurjeesta. Kuva: Riina Varol, Wikimedia |
Ehkä tarkan lentosuunnitelman
tekeminen on tarpeetonta ja asteroidien sähköpurjekartoitukseen voitaisiin
suhtautua kuten Mars-mönkijöihin, joita käskytetään tilanteen mukaan
mielenkiintoiselta kiveltä ja kraatterilta toiselle. Tärkeintä on oppia
lentämään ja tekemään laadukkaita havaintoja sähköpurjealuksesta käsin.
NEO-asteroidit olisivat siinä mielessä kiitollinen aloituskohde että silloin
pysyttäisiin melko lähellä Maata, jolloin meteoroidiympäristö ja terminen
ympäristö ovat samantapaisia kuin satelliiteilla ja datan siirto Maahan on
suhteellisen helppoa lyhyehkön etäisyyden takia. NEO-asteroidit olisivat
tärkeimmät myös törmäysten eston ja asteroidien kaivostoiminnan kannalta.
Asteroidien kaivostoiminta
on tulevaisuuden avaruustoiminnan todennäköinen kulmakivi. Asteroidien
raaka-aineista voidaan valmistaa rakettipolttoaineet suurten
aurinkovoimasatelliittien nostamiseen radoilleen ja ehkä myöhemmin myös
satelliittien rakenteellisia osia tai jopa avaruuden siirtokuntien raskaita
rakenteita. Maan päällä puolestaan asteroideilta tuodut kohtuuhintaiset
platinaryhmän metallit saattaisivat mahdollistaa esimerkiksi polttokennojen
laajamittaisen käytön. Asteroidien etu verrattuna Kuuhun on, että kaivannaisia
ei tarvitse nostaa pinnalta raketeilla ja että hiilikondriittiasteroideilla
esiintyy runsaasti myös vettä ja hiiltä rakettipolttoaineiden raaka-aineiksi.
Toisaalta asteroidien haittapuoli on pääomakuluja lisäävä ajallisesti pitkä
siirtomatka, joten ehkä lopullisempi ratkaisu on käyttää myös kuuperäisiä
aineita nostaen niitä raketeilla asteroidiperäisen metaanin tai vedyn avulla
(happi voitaneen tuottaa Kuun kivistä). Joka tapauksessa sähköpurjeet
mahdollistavat liikenteen asteroideille ja takaisin kohtuullisin kustannuksin.
Pekka Janhunen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti