Tämä juttu on julkaistu Avaruusluotaimessa 1/2007 ja sen taitettu PDF versio on ladattavissa Suomen Avaruustutkimusseuran sivuilta.
Viime numerossa olleen sähköpurjeuutisen jälkeen on aiheen tiimoilla tapahtunut melko paljon. Elektronitykin suunnittelu on edennyt ja näyttää ainakin massa-arvojen puolesta hyvältä. Kuten muualla tässä numerossa kerrotaan, lankamateriaalien selvitystyössä on löydetty firma joka pystyy toimittamaan tarvittavan ohutta ja yllättävän vahvaa metallilankaa. Työn on tarkoitus jatkua lankaliitosten tutkimuksella: hitsausta tai juottamista joko laserilla tai ultraäänellä, ja sen olisi lopulta tapahduttava automaattisesti ja nopeasti, koska täysikokoisessa sähköpurjeessa on lankaliitoksia jopa yli 100 miljoonaa. Sähköpurjeen "lentosimulaattorin" ohjelmointityö on alkamassa, samoin ratalaskut joissa selvitetään kulkuaikoja, hyötykuormia ja laukaisuikkunoiden ajallisia kestoja erilaisille asteroidi- ym. missioille. Rahoituksen haku on täydessä käynnissä ja sen tuloksista voi parhaassa tapauksessa olla jotain kerrottavaa ensi numerossa.
Tuoreita sähköpurjeuutisia ja vanhoja Avaruusluotain-lehdessä (Suomen Avaruustutkimusseuran jäsenlehti) julkaistuja sähköpurjekolumneja ja muita kirjoituksia. Sähköpurjeen kotisivu on www.electric-sailing.fi.
keskiviikko 31. tammikuuta 2007
perjantai 1. joulukuuta 2006
Sähköinen aurinkotuulipurje - uusi tapa liikkua avaruudessa
Tämä juttu on julkaistu Avaruusluotaimessa 4/2006 ja sen taitettu PDF versio on ladattavissa Suomen Avaruustutkimusseuran sivuilta.
Suur-Helsingin kokoinen avaruusalus joka painaa parisataa kiloa ja lentää 50 km/s ilman moottoreita aurinkotuulen työntämänä? Näin esitettynä ajatus voi tuntua järjettömältä. Mutta itse asiassa aluksen rakentaminen ei välttämättä ole teknisesti kovin hankalaa. Takana oleva fysikaalinen idea on uusi ja kehitetty Suomessa.
Suur-Helsingin kokoinen avaruusalus joka painaa parisataa kiloa ja lentää 50 km/s ilman moottoreita aurinkotuulen työntämänä? Näin esitettynä ajatus voi tuntua järjettömältä. Mutta itse asiassa aluksen rakentaminen ei välttämättä ole teknisesti kovin hankalaa. Takana oleva fysikaalinen idea on uusi ja kehitetty Suomessa.
Menetelmässä käytetään pitkiä
metallilankoja, jotka pidetään positiivisessa potentiaalissa ympäröivään
aurinkotuuliplasmaan nähden aluksessa olevan elektronitykin avulla. Lankojen
pitää olla pitkiä, vähintään 10 kilometriä, ja niitä tarvitaan noin sata jotta
aurinkotuulen vieno puhuri jaksaisi työntää alusta merkittävästi. Lankojen
pitää olla myös hyvin ohuita, vain 20 mikrometrin paksuisia, jotta ne eivät
painaisi liikaa.
Selvitetään heti yksi asia. Niinsanottu
aurinkopurje ei käytä aurinkotuulta, vaan Auringon säteilypainetta, joka on
noin 5000 kertaa vahvempi kuin aurinkotuulen dynaaminen paine. Usein
julkisuudessa asiat sekoavat ja annetaan ymmärtää että aurinkopurje käyttäisi
aurinkotuulta, mitä se siis ei tee. Toisin sanoen tämä uusi keksintö eli
sähköinen purje tekee sitä mitä joskus
erehdyksessä luullaan aurinkopurjeen tekevän ...
Miksi kannattaisi käyttää aurinkotuulta,
jos kerran säteilypaine on 5000 kertaa voimakkaampi? Idea on siinä että
varattujen lankojen ympärille muodostuva sähkökenttä ulottuu kymmenien metrien
päähän langoista, jolloin aurinkotuuli "näkee" langat paljon
paksumpina kuin ne fyysisesti ovat. Ohut lanka painaa äärimmäisen vähän metriä
kohti ja on sitäpaitsi teknisesti helpompi käsitellä kuin tavallisessa
aurinkopurjeessa tarvittava repeytymiselle altis purjekalvo. Lankojen ohuudesta
johtuu myös, että niihin saapuva elektronivirta on niin heikko, että se voidaan
kompensoida pienehköllä noin kilowatin tehoisella elektronitykillä, joka saa
energiansa tavallisista aurinkopaneeleista. Toimiva tapa virittää langat on
laittaa alus pyörimään ja rullata langat hitaasti auki säilytyskeloiltaan,
jolloin keskipakoisvoima pitää ne tiukalla ja estää niitä sekoittumasta. Myös
säätäminen ja ohjaaminen onnistuvat kyseisellä konstruktiolla.
Aurinkotuulen voima osoittaa aina poispäin
Auringosta, joten luonnollisin tapa käyttää sähköpurjetta on lentää ulos
aurinkokunnasta tai suorittaa jonkin kaukaisen kohteen ohilento. Kallistamalla
purje vinoon sen avulla voi kuitenkin myös luovia sisäänpäin kohti Aurinkoa.
Kerran rakennetun purjeen työntövoima ei maksa mitään, joten sillä voi myös
leijua paikoillaan, siis esimerkiksi Maan ja Auringon välissä jossain muualla
kuin Lagrangen pisteessä, millä voisi olla mielenkiintoisia sovelluksia
avaruussään ennustamisen kannalta. Kaikkien mielenkiintoisinta on kuitenkin,
että jos tekniikka onnistutaan kehittämään loppuun saakka, sillä voidaan
periaatteessa saavuttaa hyvin suuria loppunopeuksia, jopa 50-100 km/s eli 10-20 au:ta vuodessa. Sillä vauhdilla matka Plutoon taittuisi 2-4 vuodessa. Pysähtyä
ei tietenkään voisi. Hyötykuormat eivät voi olla kovin suuria, ehkä 50-100 kg
on maksimi jos halutaan suuria loppunopeuksia. Miniatyrisoinnin takia tähän
massaan voidaan kuitenkin jo nyt, ja tulevaisuudessa vielä enemmän, pakata
merkittäviäkin tieteellisiä instrumentteja. Kaupallisina sovelluksina voidaan
mainita vanha ajatus hakea asteroidien raaka-aineita korkealle Maan
kiertoradalle, jolloin niistä voitaisiin valmistaa esim. rakettipolttoainetta
halvemmalla kuin Maasta laukaisemalla. Kevyt, noin 100 kilon painoinen
sähköpurjealus voisi periaatteessa siirtää useiden tonnien painoisen kuorman esim.
asteroidilta korkealle Maan kiertoradalle, jos aikaa annetaan muutama vuosi.
Sähköinen purje on vasta alle vuoden
ikäinen keksintö, emmekä vielä tiedä tuleeko se täyttämään antamiaan lupauksia
suurista nopeuksista ja entistä halvemmista missioista. Sen tulee aika
näyttämään, mutta aikaa odotellessa voit vaikka katsella sähköpurjeanimaatiota,
(joka oli myös Suomen Avaruustutkimusseuran jäsenlehden, Avaruusluotaimen, numeron 4/2006 mukana tulleella liiterompulla.)
Luokitus propulsiomenetelmänä: Ajoaineeton
propulsio (purje)
Lankojen lukumäärä: 100
Yksittäisen langan pituus: 20 km
Pyörähdysaika: 12 min
Yksittäisen säikeen paksuus: 20 um
Säikeiden lukumäärä: 4 (oltava >1
mikrometeorien takia)
Langan jännite: 20 kV
Elektronitykin maksimiteho: 500 W
Maksimi elektronivirta: 25 mA
Keskimääräinen aurinkotuulen dynaaminen
paine (1 AU): 2 nPa
Keskimääräinen aurinkotuulen
lankasegmenttiin kohdistava voima (1 AU): 50 nN/m
Keskimääräinen työntövoima (1 AU): 0.1 N
Sähköpurjesysteemin massa (langat,
aurinkopaneelit ja elektronitykki): 100 kg
Keskimääräinen kiihtyvyys (1 AU): 0.5-1
mm/s^2
Lankojen avaamiseen kuluva aika: 3 viikkoa
Lankojen avaamisnopeus: 0.5 cm/s
Tarvittava impulssimomentti: 2 x 10^7 kg
m^2/s
Impulssimomentin lähde: Tavallinen
propulsio tai pumppausmenetelmällä aurinkotuulesta
Ohjaus: Säätövastuksilla ja lankapituuksien
hienosäädöllä
Ohjattavuus: Verrattavissa tavalliseen
purjehdukseen
Käyttöympäristö: Planeettojen
magnetosfäärien ulkopuolella, heliosfäärin sisällä
Säädettävyys: Työntövoima täysin säädettävissä
sähköisesti, voimavektorin suunta +-20 astetta radiaalisuunnasta
keskiviikko 1. lokakuuta 2003
Katsaus tulevaisuuden avaruusalusten propulsiomenetelmiin
Julkaistu Avaruusluotaimessa 3/2003.
Propulsiolla tarkoitetaan erilaisia avaruusalusten kiihdyttämiseen käytettäviä tekniikoita. Useimmin käytetty propulsiomenetelmä on palamiseen perustuva kemiallinen raketti. Kuten tunnettua, kemiallisten raketeilla ei voida saavuttaa kovin suuria nopeuksia paitsi suuresti kasvattamalla aluksen lähtöpainoa (käytännön yläraja on ehkä 20 km/s, silloin hyötykuorman suhde lähtöpainoon on jo todella pieni). Tästä syystä kemiallista rakettia parempia propulsiomenetelmiä on etsitty intensiivisesti jo 30-40 vuotta ja etsintä jatkuu yhä. Tämän katsauksen aiheena ovat kemiallista rakettia paremmat propulsiomenetelmät, jotka toimivat tyhjässä avaruudessa. Kaikenkokoisten hyötykuormien nosto ilmakehän läpi kiertoradalle nykyistä paljon taloudellisemmin, joustavammin ja luotettammin on toinen tärkeä ratkaisua odottava ongelma, mutta sitä ei käsitellä tässä. Voidaan väittää että koko avaruustoiminnan luonne ja laajuus tulevaisuudessa riippuvat kyvystämme ratkaista nämä kaksi propulsiotekniikan avainkysymystä. Tästä syystä on aika ajoin syytä päivittää tietonsa ja luoda katsaus propulsiomenetelmien nykytilaan: onko mullistavia menetelmiä tulossa tai kehitteillä?
Kohdistamalla auringon säteily parabolisen peilin tai polttolasin avulla pienelle alueelle päästään maksimissaan lähelle Auringon pintalämpötilaa (5800 K). Syntyvä kuumuus on siis riittävä, rajan asettaa taaskin materiaalin kestävyys eikä itse energialähde. Koska aurinkokeräin on pelkkä heijastin, se voidaan ainakin periaatteessa rakentaa pinta-alayksikköä kohti hyvin kevyeksi. Voidaan ajatella että mikä tahansa ydinreaktoriin perustuva propulsiomenetelmä voisi toimia myös aurinkokeräimen avulla: ydinreaktorihan ei ole mitään muuta kuin avaruusaluksen kiinteä osa jota jokin prosessi (fissio) lämmittää. Aurinkokeräimeen perustuvia sähkögeneraattoreita on kehitelty jo 1960-luvulla, mutta kokonaisia lentäviä aluksia propulsiosysteemeineen ei tiettävästi ole rakennettu. Syynä tähän on todennäköisesti enemmänkin poliittinen sattuma kuin suuret tekniset ongelmat.
Aurinkokeräin-plasmamoottoriyhdistelmä voi tulevaisuudessa olla varteenotettava vaihtoehto ydinreaktori-plasmamoottoriyhdistelmälle lennoilla jotka eivät ulotu liian kauas Auringosta. Vielä Marsin etäisyydellä säteeltään 30-metrinen aurinkokeräin pystyy keräämään lähes 2 megawatin lämpötehon. Tällaisen keräimen massa voisi olla alle 100 kg, jos se olisi valmistettu keskimäärin 10 mikrometrin paksuisesta alumiinista. Jos 20 % lämpötehosta pystyttäisiin muuttamaan plasmasuihkun energiaksi, tämä riittäisi antamaan tonnin painoiselle alukselle melko mukavan teho-painosuhteen 400 W/kg.
Aurinkopurje käyttää siis voimanlähteenään Auringon säteilypainetta. Toisinaan julkisuudessa esiintyy harmillinen väärinkäsitys, jonka mukaan aurinkopurjeen voimanlähde olisi aurinkotuuli. Aurinkotuulenkin valjastamista propulsiotarkoituksiin on kyllä mietitty. Aurinkotuulen ns. dynaaminen paine vaihtelee suuresti, mutta on keskimäärin Maan etäisyydellä n. 2 nanonewtonia neliömetrille, siis n. 5000 kertaa heikompi kuin Auringon säteilypaine. Aurinkotuulen dynaaminen paine pienenee Auringosta mitatun etäisyyden neliössä kuten säteilypainekin. Aurinkotuulen etuna on kuitenkin, ettei sen poikkeuttamiseen tarvita välttämättä kiinteää purjetta, vaan esimerkiksi aluksen ympärille luotu vahva magneettikenttä riittää. Tutkimalla asiaa todetaan että optimaalinen ratkaisu on mahdollisimman suuri ja kevyt ympyränmuotoinen virtasilmukka jossa kulkee mahdollisimman suuri sähkövirta. Jos virtasilmukan läpimitta on muutamia kymmeniä kilometrejä ja siinä kulkee muutaman kymmenen kiloampeerin virta, se aikaansaa ympärilleen keinotekoisen magnetosfäärin, joka on jonkin verran silmukan läpimittaa suurempi. Jotta silmukka ei painaisi liikaa, sen pitäisi olla noin yhden millimetrin läpimittaista lankaa. Näin ohuessa sähköjohdossa voi kulkea kymmenien kiloampeerien virta vain jos lanka on suprajohtavassa tilassa. Lanka pitäisi siis saada mahdollisimman kylmäksi. Minkäänlainen aktiivinen jäähdytys ei tule kyseeseen, koska se sisäisi systeemin painoa aivan liikaa. Passiivinen jäähdytys on mahdollista: lanka voidaan päällystää materiaalilla, joka heijastaa mahdollisimman hyvin auringonvaloa, mutta päästää lämpösäteilyn lävitseen (kasvihuoneilmiön vastakohta). Passiivisella jäähdytyksellä päästään Maan etäisyydellä karkeasti noin -100 celsiusasteeseen. Tämä ei valitettavasti vielä ole riittävän kylmää nykyisin tunnetuille suprajohtaville materiaaleille.
Taustaa
Hyvä propulsiosivusto on osoitteessa
http://www.islandone.org/LEOBiblio/.
Ilmatieteen laitoksen Geofysiikan tutkimus tekee paraikaa ESA:n toimeksiannosta selvitystä magneettisen propulsion teoriasta. Tässä yhteydessä kirjoittaja tuli tutustuneeksi myös muiden propulsiomenetelmien teoriaan.
Pekka Janhunen
Pekka.Janhunen@fmi.fi
Propulsiolla tarkoitetaan erilaisia avaruusalusten kiihdyttämiseen käytettäviä tekniikoita. Useimmin käytetty propulsiomenetelmä on palamiseen perustuva kemiallinen raketti. Kuten tunnettua, kemiallisten raketeilla ei voida saavuttaa kovin suuria nopeuksia paitsi suuresti kasvattamalla aluksen lähtöpainoa (käytännön yläraja on ehkä 20 km/s, silloin hyötykuorman suhde lähtöpainoon on jo todella pieni). Tästä syystä kemiallista rakettia parempia propulsiomenetelmiä on etsitty intensiivisesti jo 30-40 vuotta ja etsintä jatkuu yhä. Tämän katsauksen aiheena ovat kemiallista rakettia paremmat propulsiomenetelmät, jotka toimivat tyhjässä avaruudessa. Kaikenkokoisten hyötykuormien nosto ilmakehän läpi kiertoradalle nykyistä paljon taloudellisemmin, joustavammin ja luotettammin on toinen tärkeä ratkaisua odottava ongelma, mutta sitä ei käsitellä tässä. Voidaan väittää että koko avaruustoiminnan luonne ja laajuus tulevaisuudessa riippuvat kyvystämme ratkaista nämä kaksi propulsiotekniikan avainkysymystä. Tästä syystä on aika ajoin syytä päivittää tietonsa ja luoda katsaus propulsiomenetelmien nykytilaan: onko mullistavia menetelmiä tulossa tai kehitteillä?
Magnetoplasmadynaaminen propulsiojärjestelmä testissä. Kuva:
http://www.islandone.org/APC/
|
Ydin- ja aurinkoenergia
Aktiivisen propulsiomenetelmän energianlähteeksi käy ydin- tai aurinkoenergia. Yksinkertaisin tapa käyttää energialähdettä on kuumentaa sen avulla ajoainetta, jolloin syntyy alusta eteenpäin vievä suihku (ns. terminen propulsio). Ydinreaktoriin perustuvaa termistä propulsiota kehiteltiin 1970-luvun alussa NERVA-projektissa USA:ssa, mutta projekti keskeytettiin ennen pääsyä koelentovaiheeseen. Suunnitellulla 10 tonnin painoisella ja 1,5 gigawatin tehoisella NERVAydinraketilla olisi parhaassa tapauksessa päästy noin kaksinkertaiseen pakosuihkun nopeuteen kemialliseen rakettiin verrattuna (siis myös kaksinkertaiseen loppunopeuteen, mikäli lähtöpainon ja hyötykuorman suhde on sama molemmissa tapauksissa). Suurempi pakosuihkun nopeus johtuu siitä että NERVA:n suihku on molekylaarista vetyä, kun taas perinteisen vetyä polttavan kemiallisen raketin suihku on vettä. Koska vetymolekyyli on vesimolekyyliä kevyempi, sen terminen nopeus samassa lämpötilassa on suurempi kuin vesimolekyylillä. Lämpötila on molemmissa tapauksissa suunnilleen sama (n. 3000 K); fissioreaktioista saataisiin toki energiaa vaikka kuinka paljon, mutta rajoittavana tekijänä on reaktorin sulamispiste. Koska saatava suorituskyky ei ole järin paljon kemiallisia raketteja parempi, mutta tekniikka on vaikeaa ja vaarallistakin, on epätodennäköistä että NERVA:n kaltaista ydinrakettia koskaan rakennetaan.Kohdistamalla auringon säteily parabolisen peilin tai polttolasin avulla pienelle alueelle päästään maksimissaan lähelle Auringon pintalämpötilaa (5800 K). Syntyvä kuumuus on siis riittävä, rajan asettaa taaskin materiaalin kestävyys eikä itse energialähde. Koska aurinkokeräin on pelkkä heijastin, se voidaan ainakin periaatteessa rakentaa pinta-alayksikköä kohti hyvin kevyeksi. Voidaan ajatella että mikä tahansa ydinreaktoriin perustuva propulsiomenetelmä voisi toimia myös aurinkokeräimen avulla: ydinreaktorihan ei ole mitään muuta kuin avaruusaluksen kiinteä osa jota jokin prosessi (fissio) lämmittää. Aurinkokeräimeen perustuvia sähkögeneraattoreita on kehitelty jo 1960-luvulla, mutta kokonaisia lentäviä aluksia propulsiosysteemeineen ei tiettävästi ole rakennettu. Syynä tähän on todennäköisesti enemmänkin poliittinen sattuma kuin suuret tekniset ongelmat.
Aurinkokeräin-plasmamoottoriyhdistelmä voi tulevaisuudessa olla varteenotettava vaihtoehto ydinreaktori-plasmamoottoriyhdistelmälle lennoilla jotka eivät ulotu liian kauas Auringosta. Vielä Marsin etäisyydellä säteeltään 30-metrinen aurinkokeräin pystyy keräämään lähes 2 megawatin lämpötehon. Tällaisen keräimen massa voisi olla alle 100 kg, jos se olisi valmistettu keskimäärin 10 mikrometrin paksuisesta alumiinista. Jos 20 % lämpötehosta pystyttäisiin muuttamaan plasmasuihkun energiaksi, tämä riittäisi antamaan tonnin painoiselle alukselle melko mukavan teho-painosuhteen 400 W/kg.
Aurinkopurjeet ja magneettiset purjeet
Passiivisia propulsiomenetelmiä (purjeita) on myös kehitteillä. Maan etäisyydellä Auringon säteily aiheuttaa heijastavaan kohtisuoraan pintaan voiman, jonka suuruus on lähes 10 mikronewtonia neliömetrille. Kiihtyvyyden 0,003 m/s2 antamiseksi tonnin painoiselle alukselle tarvitaan 3 newtonin voima. Tällaisen voiman antaisi siis 30 hehtaarin aurinkopurje. Purjeen pitäisi kuitenkin olla todella ohut, alle 1 mikrometri, jotta sen massa jäisi alle tonnin ja tilaa jäisi vielä hieman hyötykuormallekin. Aurinkopurje on periaatteessa ekvivalentti 100-prosenttisella hyötysuhteella toimivan aurinkoenergiaa käyttävän fotoniraketin kanssa. Koska tavoiteltavat loppunopeudet ovat kaukana valon nopeudesta, fotonien käyttö ajoaineena on energian tuhlausta. Tästä syystä aurinkopurjeen on oltava paljon plasmamoottorin aurinkokeräintä suurempi, jotta sillä päästäisiin samaan työntövoimaan. Toisaalta tasomainen aurinkopurje on helpompi pingottaa muotoonsa esimerkiksi pyörittämällä kuin aurinkokeräin, jonka on oltava paraboloidin muotoinen.Aurinkopurje käyttää siis voimanlähteenään Auringon säteilypainetta. Toisinaan julkisuudessa esiintyy harmillinen väärinkäsitys, jonka mukaan aurinkopurjeen voimanlähde olisi aurinkotuuli. Aurinkotuulenkin valjastamista propulsiotarkoituksiin on kyllä mietitty. Aurinkotuulen ns. dynaaminen paine vaihtelee suuresti, mutta on keskimäärin Maan etäisyydellä n. 2 nanonewtonia neliömetrille, siis n. 5000 kertaa heikompi kuin Auringon säteilypaine. Aurinkotuulen dynaaminen paine pienenee Auringosta mitatun etäisyyden neliössä kuten säteilypainekin. Aurinkotuulen etuna on kuitenkin, ettei sen poikkeuttamiseen tarvita välttämättä kiinteää purjetta, vaan esimerkiksi aluksen ympärille luotu vahva magneettikenttä riittää. Tutkimalla asiaa todetaan että optimaalinen ratkaisu on mahdollisimman suuri ja kevyt ympyränmuotoinen virtasilmukka jossa kulkee mahdollisimman suuri sähkövirta. Jos virtasilmukan läpimitta on muutamia kymmeniä kilometrejä ja siinä kulkee muutaman kymmenen kiloampeerin virta, se aikaansaa ympärilleen keinotekoisen magnetosfäärin, joka on jonkin verran silmukan läpimittaa suurempi. Jotta silmukka ei painaisi liikaa, sen pitäisi olla noin yhden millimetrin läpimittaista lankaa. Näin ohuessa sähköjohdossa voi kulkea kymmenien kiloampeerien virta vain jos lanka on suprajohtavassa tilassa. Lanka pitäisi siis saada mahdollisimman kylmäksi. Minkäänlainen aktiivinen jäähdytys ei tule kyseeseen, koska se sisäisi systeemin painoa aivan liikaa. Passiivinen jäähdytys on mahdollista: lanka voidaan päällystää materiaalilla, joka heijastaa mahdollisimman hyvin auringonvaloa, mutta päästää lämpösäteilyn lävitseen (kasvihuoneilmiön vastakohta). Passiivisella jäähdytyksellä päästään Maan etäisyydellä karkeasti noin -100 celsiusasteeseen. Tämä ei valitettavasti vielä ole riittävän kylmää nykyisin tunnetuille suprajohtaville materiaaleille.
Mikä on paras menetelmä?
Aurinkokeräimeen tai ydinreaktoriin perustuvat plasmamoottorit ovat varmaankin todennäköisin seuraaja kemiallisille raketeille. Erilaisten plasmamoottorien kehittelyn soisi jatkuvan kiivaana, koska erilaisia toimintaperiaatteita on useita ja kaikkia ei välttämättä ole vielä keksittykään. Aurinkokeräimiä ei saisi unohtaa ja niiden pingotustekniikoita pitäisi selvittää. Koska ISS on olemassa, keräin tai purje voitaisiin myös koota kiertoradalla, jolloin sen ei tarvitse olla "itselaukeavaa" mallia. Keskeisintä on saada kaikkien komponenttien teho/painosuhdetta nostetuksi nykyisestä. Tämän "mainstream"-vaihtoehdon ulkopuolelta voi tulla varteenotettavia haastajia, mikäli avaintekniikoissa tapahtuu läpimurtoja. Aurinkopurjeiden kohtalo riippuu ohuiden heijastavien kalvojen valmistustekniikasta, magneettisen purjeen tulevaisuus puolestaan korkean lämpötilan suprajohteiden kehittymisestä. Fuusioenergiaa voitaisiin käyttää, kunhan sen synnyttäminen laboratoriooloissa ensin onnistuisi. Ydinräjähteisiin perustuva propulsio ("Project Orion") olisi luultavasti teknisesti mahdollinen jo nykytekniikalla, mutta avaruusaluksen pitäisi olla valtavan suurikokoinen (vähintään satojen tonnien painoinen). Ydinräjähteen minimikoon sanelee neutronien vapaa matka, mikä ei ole tekniikan keinoin muutettavissa.Taustaa
Hyvä propulsiosivusto on osoitteessa
http://www.islandone.org/LEOBiblio/.
Ilmatieteen laitoksen Geofysiikan tutkimus tekee paraikaa ESA:n toimeksiannosta selvitystä magneettisen propulsion teoriasta. Tässä yhteydessä kirjoittaja tuli tutustuneeksi myös muiden propulsiomenetelmien teoriaan.
Pekka Janhunen
Pekka.Janhunen@fmi.fi
tiistai 2. syyskuuta 2003
Sähköpurjeblogin alkulaukaus
2.7.2013, nettiversion alkajaisiksi
Sähköpurjeprojektia on seurattu alusta asti Suomen Avaruustutkimusseuran (SATS-SAFF) jäsenlehden, Avaruusluotaimen, sivuilla. Tähän blogiin on nyt kerätty näitä sähköpurjekolumneja, sekä muita sähköpurjeeseen liittyviä populaarikirjoituksia. Osa materiaalista on ennenjulkaisematonta. Eninosa näistä kirjoituksista on sähköpurjeen ideoineen ja projektia vetävän Pekka Janhusen kirjoittamia, mutta myös muiden projektin jäsenten kirjoituksia sähköpurjeprojektia sivuavista aiheista tullaan julkaisemaan.
Lisää tietoa sähköpurjeesta löydät sen omilta sivuilta: http://www.electric-sailing.fi/index_fi.html
Mielenkiintoisia hetkiä sähköpurjeen kyydissä!
Sähköpurjeprojektia on seurattu alusta asti Suomen Avaruustutkimusseuran (SATS-SAFF) jäsenlehden, Avaruusluotaimen, sivuilla. Tähän blogiin on nyt kerätty näitä sähköpurjekolumneja, sekä muita sähköpurjeeseen liittyviä populaarikirjoituksia. Osa materiaalista on ennenjulkaisematonta. Eninosa näistä kirjoituksista on sähköpurjeen ideoineen ja projektia vetävän Pekka Janhusen kirjoittamia, mutta myös muiden projektin jäsenten kirjoituksia sähköpurjeprojektia sivuavista aiheista tullaan julkaisemaan.
Lisää tietoa sähköpurjeesta löydät sen omilta sivuilta: http://www.electric-sailing.fi/index_fi.html
Sähköinen aurinkotuulipurje taiteilijan näkemänä. Antigravite/Alexander Szames |
Mielenkiintoisia hetkiä sähköpurjeen kyydissä!
Sini Merikallio, Avaruusluotaimen päätoimittaja 2006 - 2010
PS. Otetaan ohjenuoraksi Johannes Rynön, 7v, kirjoittama kirje avaruusmiehille.
Johannes yritti lähettää viestinsä ilmapallon matkassa, mutta pakkolaskun jälkeen kirje saapui perille isän tuomana. Piirustus: Esko ’Eksa’ Heikkilä:
Johannes yritti lähettää viestinsä ilmapallon matkassa, mutta pakkolaskun jälkeen kirje saapui perille isän tuomana. Piirustus: Esko ’Eksa’ Heikkilä:
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)