|
Remote Unit Component Design Review -kokouksen osallistujat Upsalassa 7.-8.11.2011.
Kuva: Sini Merikallio |
Sähköpurjekolumni 3.2.2012
EU-projektissa kehitettävässä sähköpurjeessa jokaisen liean päähän
tulee niin sanottu etäyksikkö, jotka sidotaan toisiinsa rei'itetystä
muovinauhasta tehdyillä apulieoilla. Varmuuden vuoksi kukin apulieka
avataan kahdesta suunnasta eli jokainen etäyksikkö sisältää kaksi
apuliekakelaa. Etäyksikössä on myös pieni rakettimoottori, jonka
avulla sähköpurjetakila pannaan pyörimään samalla kun sitä
avataan. Etäyksiköiden moottoreilla saatetaan myös säätää takilan
pyörimisnopeutta myöhemminkin, jos tarve vaatii. Etäyksikön moottori
on joko tavallinen kylmäkaasumoottori tai pieni
FEEP-ionimoottori. Kumpaakin vaihtoehtoa kehitetään rinnakkain.
|
RU Component Design Review -kokouspöytä Upsalassa 9.-10.1.2012.
Kuva: Sini Merikallio |
Etäyksikön suunnittelu on ollut varsin mielenkiintoinen
insinööritehtävä. Päävastuun siitä kantavat ruotsalaiset, kun taas
elektroniikkaa tulee Virosta, apuliekarullat Saksasta ja FEEP-moottori
Italiasta. Mielenkiintoisen siitä tekee se että etäyksikön pitää
pystyä toimimaan 0.9-4 AU:n etäisyyksillä auringosta ja toisaalta
siitä halutaan tehdä mahdollisimman kevyt, mielellään alle
puolikiloinen. Lämpösuunnittelua helpottaa se että etäyksikön auringon
puoleinen sivu on aina sama, joskin 60 asteen kääntymä perusasennosta
sallitaan. Auringon puolella on aurinkokennoilla päällystetty levy,
jonka takana varjossa oleva laatikko sisältää elektroniikan ja muut
lämpötilavaatimuksiltaan kriittiset osat. Jos laatikosta kytkettäisiin
sähköt pois, se jäähtyisi hitaasti varsin matalaan lämpötilaan, mutta
melko pieni teho riittää pitämään sen sisälämpötilan halutuissa
rajoissa. Tämä teho saadaan aurinkopaneeleista myös 4 AU:n
etäisyydellä.
|
RU Component Design Review -kokouspöytä Upsalassa. Petri Toivanen on iloisella tuulella.
Kuva: Sini Merikallio |
Etäyksikön suunnittelu on ollut mielenkiintoista, koska se ei ole vain
laatikko johon tarvittavat komponentit ladotaan, vaan laitteen muotoon
vaikuttavat hyvin monet eri tekijät. Esimerkiksi laitteen painopiste
ei saa siirtyä liikaa kun kylmäkaasumoottorin tai FEEP-moottorin
ajoaine kuluu eikä moottorin melko leveä suihku saa osua laitteen
mihinkään osaan eikä etenkään apu- tai pääliekaan. Painopisteen täytyy
myös pysyä selvästi apuliekojen kiinnityskohdan ulkopuolella, koska
muuten yksikkö voisi kiepsahtaa ympäri lennon aikana jolloin
aurinkopaneeli jäisi varjoon. Aurinkosuojan täytyy estää auringonvalon
osuminen elektroniikkalaatikkoon myös 60 asteen kallistuskulmalla,
joten laatikosta tehtiin mahdollisimman matala ja aurinkosuojan reunat
taivutettiin sisäänpäin. Laitteen pitää olla riittävän tukeva
kestääkseen laukaisutärinän ollessaan kiinnitettynä pääaluksen
kylkeen, mutta toisaalta elektroniikkalaatikon ja aurinkosuojan
välisten kiinnikkeiden täytyy olla riittävän hennot, jotta ne eivät
muodosta jäähdyttävää lämpösiltaa 4 AU:ssa. Ratkaisu oli ripustaa
elektroniikkalaatikko ja apuliekarullat erikseen pääalukseen, jolloin
mainittujen hentojen kiinnikkeiden riittää kantaa laukaisutärinän
aikana vain suhteellisen kevyen aurinkosuojalevyn värähtelevä massa.
Näin kiinnikkeet saatiin ohuemmiksi ja niiden lämpövuodot pienemmiksi,
mikä vähensi tehonkulutusta 4 AU:ssa ja teki siten mahdolliseksi
pienentää ja keventää aurinkopaneelia ja aurinkosuojaa, jolloin
kiinnikkeet saatiin entistäkin ohuemmiksi. Laite keventyi tämän
ansiosta yli kilosta nykyiseen 550 grammaan.
Pekka Janhunen
Tästä videosta käy ilmi etäyksiköiden rooli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti