Taiteilijan näkemys miehistöstä tutkimassa Marsia (Wikipedia) |
Jos Marsin pinnalla on
toimivat oleskelutilat ja kuljetusinfrastruktuuri, miehistöt voivat
laskeutua ja nousta pienehköissä aluksissa, jotka tankataan nousua
varten Marsissa tuotetulla metaanilla ja hapella. Matkaan Maasta
Marsin kiertoradalle ja takaisin tarvitaan raskaampi säteilysuojattu
alus, joka tankataan uudelleen Marsin kiertoradalla. Välitankkaus
pienentää aluksen lähtöpainoa ja tulee mahdolliseksi, jos
Phobos-kuussa on vettä tai jos sähköpurjealuksilla rahdataan
asteroidien vettä Marsin kiertoradalle. Paluun jälkeen siirtoalus
voidaan periaatteessa tankata uudelleen Maan kiertoradalla uutta
Mars-matkaa varten. Nousu matalalta Maan kiertoradalta
marginaalisesti sidotulle ellipsiradalle vaatii 3.2 km/s
nopeusmuutoksen ja siirtyminen edelleen matalalle Marsia kiertävälle
radalle noin 2.5 km/s lisää, jos ilmajarrutusta ei käytetä
hyväksi. Itse asiassa seuraavaa Mars-matkaa ajatellen siirtoalus
kannattaisi jättää korkealle Maan kiertoradalle, jossa se voidaan
tankata asteroidiperäisellä polttoaineella kuten Marsissa. Miehistö
saadaan Maahan joko Apollo-tyyppisellä paluukapselilla tai
esimerkiksi ISS:n kautta käyttäen erillistä yhteysalusta. Tällöin
siirtoalus voidaan nostaa alun perin miehittämättömänä matalalta
radalta korkealle kiireettömästi sähköpropulsiolla tai se voidaan
tankata nostoa varten matalalla radalla Maasta tuodulla
polttoaineella (tarvittava happi voitaisiin periaatteessa kaapata
yläilmakehästä). Jos polttoaineena on vety-happiyhdistelmä, 2.5
km/s manöövereitä varten tankatun aluksen massasta 43 prosenttia
on oltava polttoainetta. Jos vaatimus on 3.2 km/s, polttoaineen osuus
nousee 51 prosenttiin. Kumpikin massasuhde on kohtuullinen.
Välitankkaus Marsin
kiertoradalla alentaa kustannuksia ratkaisevasti, sillä ilman
välitankkausta siirtyminen matalalta Maan kiertoradalta Marsin
kiertoradalle ja takaisin vaatisi huiman 11.4 km/s nopeusmuutoksen.
Vaikka käytettäisiin termistä ydinrakettia, ajoainetta (vetyä)
tarvittaisiin silti 74 prosenttia lähtöpainosta. Noin suuri
vetymäärä olisi ongelmallinen, koska vedyn säilöminen vaatii
enemmän oheismassaa (lämpöeristeitä ja aktiivista jäähdytystä)
kuin muiden ajoaineiden. Kemiallisessa vety-happiraketissahan vedyn
massahan on tyypillisesti vain seitsemäsosa polttoaineen
kokonaismassasta, loput on nestehappea jonka säilöminen on vetyyn
verrattuna helppoa. Itse asiassa välitankkausta käyttämällä
metaaninkin ominaisimpulssi riittäisi Mars-matkailuun ja voisi olla
harkinnan arvoinen vaihtoehto nestevedylle, jos Phobokselta tai
asteroideilta löydetään kätevässä muodossa olevia
hiiliyhdisteitä. Välitankkaus Marsin kiertoradalla antaisi samalla
myös mahdollisuuden täydentää miehistön tarvitseman käyttöveden
ja hengityshapen varastot paluumatkaa varten, mikä pienentäisi
lähtöpainoa edelleen. Vaikka lennolla pyritäänkin kierrättämään
näitä aineita, täydelliseen kiertoon ei ainakaan ISS:llä ole
vielä päästy.
Sähköpurje voisi kuljettaa Marsiin huoltomoduuleita odottamaan astronautteja. Lähde: Wikipedia/NASA |
Kuten sähköpurje, myös
sähköpropulsio (Hall-moottori tai ionimoottori) on laukaisun
suhteen melko joustava, ja aloitukseen riittää periaatteessa
matalakin kiertorata. Kun käytetään sähköpropulsiota,
siirtyminen matalalta Maan kiertoradalta matalalle Marsin radalle
vaatii 14 km/s nopeusmuutoksen. Luku on suurempi kuin kemiallisten
rakettien tapauksessa, koska jatkuvan propulsion on vaikea hyödyntää
niin sanottua Oberthin efektiä. Jos ominaisimpulssi on
sähköpropulsiolle tyypillinen 30 km/s, 14 km/s nopeusmuutos
tarkoittaa että lähtöpainosta 38 prosenttia on ajoainetta.
Moottorin ominaisimpulssia kasvattamalla ajoaineen määrä
pienenisi, mutta toisaalta tehontarve ja aurinkopaneelien koko
kasvaisivat. Liikuttaessa sähköpropulsiolla Maasta Marsiin
propulsiojärjestelmän massa siis nousee helposti puoleen
kokonaismassasta, eikä tarvittavan ison aurinkopaneeliston
hankintahintakaan ole vailla merkitystä. Sähköpurjeella päästään
pienempään lähtöpainoon, joten sen käyttäminen näyttää
järkevältä.
Vaikka kymmeniä tonneja
painavan miehitetyn aluksen kuljettaminen Marsiin ja takaisin ei nyt
kehitystyön kohteena olevilla sähköpurjeilla onnistukaan suoraan,
voi sähköpurjetta käyttää miehitetyn Mars-toiminnan
ennakkovalmisteluissa ja tukitoiminnoissa, kuten yllä nähtiin.
Sähköpurje olisi erityisen tehokas veden keräämisessä
asteroideilta Marsin tai Maan kiertoradalle, minkä mahdollistama
välitankkaus pienentäisi miehitetyn aluksen lähtöpainoa
ratkaisevasti. Pienen tauon jälkeen amerikkalaiset näyttävät taas
alkaneen kehittää miehitettyjä lentoja varten uutta järeää
kantorakettia, mutta välitankkausta käyttämällä pärjättäisiin
ehkä nykyisillä Ariane-5:n kokoisilla kantoraketeilla.
Voisiko miehitetyn
hyötykuorman kuljetus Marsiin sitten olla mahdollista sähköpurjeella
joskus tulevaisuudessa? Kenties, mutta se edellyttäisi nykyisten
alumiiniliekojen korvaamista paremmalla materiaalilla, kuten
hiilinanoputkilla.
Pekka Janhunen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti