Merkurius Messengerin kuvaamana 6.10.2008. Lähde: Wikimedia |
Venukseen pääseminen on helppoa (niin
helppoa että sähköpurjeesta ei ole juuri hyötyä), mutta
Merkurius on paljon vaikeampi. Merkurius on syvällä Auringon
gravitaatiokuopassa, ja planeetta on niin kevyt että Oberthin
efektistä ei ole juuri apua. ESA:n rakenteilla oleva
Merkurius-luotain BepiColombo käyttää kemiallisen raketin ja
ionimoottorin yhdistelmää, luotaimen laukaisumassa on suuri ja sen
matka-aika on 6 vuotta. Matkallaan luotain kerää gravitaatiopotkua
Kuulta, Maalta, Venukselta ja Merkuriukselta, jälkimmäisiltä
useaan otteeseen, joten laukaisupäivää ei voi muuttaa ilman että
koko lentosuunnitelma ja matka-aika muuttuvat. BepiColombo on
tavallaan nykytekniikan lippulaiva: suuri, monimutkainen ja kallis
avaruusalus, joka yhdistelee monia eri tekniikoita. Luotain
laukaistaan 2014 ja se on perillä 2020.
BepiColombon "Mercury Magnetospheric
Orbiter" (MMO) Suuressa Avaruussimulaatiossa (Large Space Simulator, LSS) ESTECissä. |
Sähköpurje kuluttaa 1 AU:n
etäisyydellä 700 W tehon. Merkuriuksen etäisyydellä aurinkotuulen
tiheys on kymmenkertainen, joten tehokulutus on siellä 7 kW, kun
vaaditaan työntövoiman 1/r -skaalautuminen johon 9 kk
matka-aika perustuu. Nykyisten aurinkopaneelien ominaisteho on 100
W/kg, joten 7 kW paneelisto painaa 70 kg. Tämä massa-arvio pätee 1
AU:ssa, ja oletetaan tässä rohkeasti että se pätee
Merkuriuksessakin: siellä aurinko paistaa kymmenkertaisella
tehotiheydellä, mutta toisaalta aurinkopaneelien hyötysuhde
huononee kuumassa. Aurinkopaneelien tuottoa lähellä aurinkoa
voidaan optimoida kääntämällä ne sopivaan kulmaan. Hitaasti
pyörivä sähköpurjetakila on jo valmiiksi jossakin ratadynamiikan
määräämässä kulmassa aurinkoon nähden.
BepiColombon orbitterin Proto-Flight Model menossa Phenix tyhjiötestikammioon tammikuussa 2013. Kuva: ESA |
Myös paluu Merkuriuksesta olisi
periaatteessa helppoa: purje vain käännetään aurinkoon nähden
vastakkaiseen kulmaan kuin menomatkalla. Kotiin tosin kannattaa
palata vain jos mukana on Merkurius-näyte. Näytteen noutaminen
Merkuriuksen pinnalta on periaatteessa suoraviivaista, mutta vaatii
massaa. Koska planeetalla ei ole ilmakehää, sekä laskeutumisessa
että nousussa pinnalta tarvitaan kemiallista rakettia. Delta-v
matalalta kiertoradalta planeetan pinnalle on 3 km/s yhteen suuntaan,
eli sekä laskussa että nousussa noin 2/3 painosta pitää olla
polttoainetta. Jos näytteenhakulennon massa ylittää yhden
sähköpurjeen kantokyvyn, matkaan voidaan lähettää kaksi
sähköpurjealusta, esimerkiksi niin että toinen vie perille
laskeutujan ja toinen hakee näytekapselin pois. Voisi myös olla
mahdollista ja tieteellisesti perusteltua hakea näyte vain
Merkuriuksen harvasta eksosfääristä eikä pinnalta.
BepiColombo Merkuriuksen radalla. Piirros: ESA |
Näytteenhaku Merkuriukselta (ainakin
planeetan pinnalta) olisi tieteellisesti iso juttu, koska
maanpäällisessä laboratoriossa näyte voitaisiin tutkia perin
pohjin. Aihetta ei ole vielä kovin paljon pohdittu. Nopea
kirjallisuushaku tuotti yhden artikkelin vuodelta 2006, jossa oli
selvitetty näytteenhakua Merkuriuksesta 275-metrisellä
valopurjeella 3+1 vuodessa.
Tällä hetkellä Merkurius ei ole
sähköpurjetiimin prioriteettilistan kärjessä. Jos kiinnostus
planeettaa kohtaan kasvaa, pystymme reagoimaan tilanteeseen.
Pekka Janhunen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti