Jos
sähköpurjeilla haetaan vettä asteroideilta ja tehdään siitä
nestevetyä ja nestehappea Maan ja Marsin kiertoradoilla,
edestakaisen miehitetyn Mars-lennon kustannukset putoavat
dramaattisesti, koska alus voidaan tankata molemmissa päissä.
Edestakaisin liikennöivät alukset mahdollistaisivat ihmisen
jatkuvan läsnäolon Marsissa hintaan joka ei olisi olennaisesti
korkeampi kuin nykyisen Kansainvälisen avaruusaseman (ISS)
ylläpitokustannukset.
Sähköinen aurinkotuulipurje (http://www.electric-sailing.fi)
tarjoaa uudenlaisen, ajoaineettoman tavan liikkua aurinkokunnassa. Tämä mahdollistaa asteroidien kaivostoiminnan ja sieltä
löydettävän veden kuljettamisen Maan ja Marsin kiertoradoille.
Kiertoradalla vesi hajotetaan vedyksi ja hapeksi, jotka nesteytettynä
toimivat rakettipolttoaineena. Kiertoradalla tehtävät
välitankkaukset pienentävät huomattavasti planeettojen pinnalta
laukaistavaa massaa, koska pinnalta täytyy laukaista ainoastaan
miehistö, ruoka ja tarvikkeet, eikä koko matkan polttoaineita. Näin
huojennetaan huomattavasti avaruusmatkailun kuluja ja mahdollistetaan
jatkuvat edestakaiset miehitetyt lennot Maan ja Marsin välillä.
Aluksi kartoitetaan veden
kaivostoimintaan sopivat asteroidit, jonka jälkeen niille lähetetään
kaivosyksiköt. Näissä periaatteiltaan yksinkertaisissa yksiköissä
asteroidimateriaalia kuumennetaan, jotta sen sisältämä vesi
saadaan höyrystymään. Höyry johdatetaan kylmään säiliöön,
jossa se tiivistyy vedeksi. Säiliön täytyttyä se hinataan Maan
tai Marsin kiertoradalle tankkausasemalle sähköpurjeella, missä
siitä tehdään rakettipolttoainetta tankattavia aluksia odottamaan.
Maan pinnalta laukaistu miehistöalus tankataan ensimmäisen kerran
Maan kiertoradalla ja tehdään rakettipoltto kohti Marsia. Matkan
aikana miehistön säteilysuojana käytetään asteroidiperäistä
vettä, mikä pienentää Maasta laukaistavaa massaa entisestään.
Marsin radalla tankataan uudelleen paluumatkaa varten. Lisäksi jos
Marsin radalla tankataan yhden ylimääräisen kerran, voidaan
suorittaa täyspropulsiivinen laskeutuminen Marsiin, jolloin painavaa
ja kallista lämpökilpeä ei tarvita.
Arvioimme että näiden sähköpurjeen
ja asteroidien kaivostoiminnan mahdollistamien parannusten ja
kerrannaisvaikutusten jälkeen edestakainen miehitetty liikenne ja
ihmisen jatkuva läsnäolo Marsissa ei olennaisesti ylittäisi
nykyisen Kansainvälisen avaruusaseman (ISS) ylläpitokustannuksia.
Janhunen,
P., S. Merikallio and M. Paton, EMMI—Electric solar wind sail
facilitated Manned Mars Initiative, Acta Astronautica, 113, 22-28,
2015, ISSN 0094-5765,
http://dx.doi.org/10.1016/j.actaastro.2015.03.029, http://arxiv.org/abs/1409.1036