Proceedings of Estonian Academy of Sciences (englanninkielinen vertaisarvioitu tieteellinen julkaisusarja jota julkaisee Viron tiedeakatemia) on julkaissut ESTCube-1 -teemanumeron jossa on yhdeksän ESTCube- ja sähköpurjeaiheista artikkelia. Artikkelien kirjoittajat ovat pääosin satelliitin rakentaneita virolaisia ja suomalaisia tutkijoita ja niiden aiheet käsittelevät ESTCube:n sähköpurjekoetta sekä satelliitin alijärjestelmiä kuten päätietokonetta, tehojärjestelmää, asennonsäätöjärjestelmää ja kamerajärjestelmää. Mukana on myös sähköpurjeen sovelluksia luotaava artikkeli.
Tuoreita sähköpurjeuutisia ja vanhoja Avaruusluotain-lehdessä (Suomen Avaruustutkimusseuran jäsenlehti) julkaistuja sähköpurjekolumneja ja muita kirjoituksia. Sähköpurjeen kotisivu on www.electric-sailing.fi.
maanantai 26. toukokuuta 2014
lauantai 8. maaliskuuta 2014
Miehitetyistä Mars-lennoista
HERRO: robottiluotainten ja
miehitetyn Mars-lennon välimuoto
NASA:n George Schmidt on
ehdottanut että Marsia kiertämään lähetetään avaruuslentäjiä,
jotka etäohjaavat tosiaikaisesti pinnalla liikkuvia
robottiluotaimia. Hän käyttää ajatuksesta nimeä HERRO: HumanExploration using Realtime Robotic Operations. Maasta ohjattavilla
luotaimilla edestakainen tiedonsiirtoviive on tyypillisesti kymmeniä
minuutteja. Marsin kiertoradalta käsin viive on vain sekunnin
murto-osia, mikä avaa joukon uusia mahdollisuuksia. Schmidt
kumppaneineen ehdottaa myös ajatuksen soveltamista muihin
taivaankappaleisiin kuten Venukseen.
Minusta ajatus on
mielenkiintoinen. Etäläsnäolon avulla robotilla voi periaatteessa
tehdä lähes samat temput kuin pinnalla jäykässä avaruuspuvussa
kävelevä ihminen pystyisi tekemään. Siinä tunnusteleeko ihminen
Marsin hiekkaa avaruuspuvun jäykän käsineen läpi vai etäläsnäolon
kautta kiertoradalta ei aistikokemuksen ja toiminnan tehokkuuden
kannalta ole välttämättä suurta eroa, jos tekninen toteutus on
laadukas.
Kuva: Schmidt ym., 2011. MOI=Mars Orbit Insertion=poltto jolla päästään planeetan kiertoradalle. |
Koska etäohjattavien
robottien ei tarvitse täyttää miehitetyn avaruustoiminnan tiukkoja
turvallisuusvaatimuksia, niitä voivat rakentaa myös pienet maat
pienillä budjeteilla: jos laite ei toimi, kukaan ei kuole. Hankkeen
ympärille voisi pystyttää Kansainvälinen geofysiikkavuosi
-tyyppisen kansainvälisen Mars-vuoden. Kansainvälisenä Mars-vuonna
kaikilla kynnelle kykenevillä toimijoilla olisi Marsissa luotain,
jota avaruuslentäjät voivat ohjata kiertoradalta. Toki tavoite
olisi että seuraavassa vaiheessa ihmiset laskeutuvat planeetalle,
jos Mars-vuoden tutkimusten perusteella päädytään siihen että
planeetalla ei ole elämää jota pitäisi suojella Maan mikrobeilta.
Toiminnan motiivina kakkosvaiheessa olisi todennäköisesti enemmän
seikkailuhenki ja aurinkokunnan asuttaminen kuin tieteellinen
tutkimus.
Asteroidiveden käyttö
Laskeudutaan pinnalle tai
ei, miehitettyä Mars-matkailua voi helpottaa käyttämällä
välitankkauksia. Sähköpurjeilla rahdataan asteroideilta vettä
tankkausasemille, joissa siitä tuotetaan vetyä ja happea.
Tankkauspisteet voivat sijaita esimerkiksi matalalla Maan
kiertoradalla, Maan Lagrangen pisteessä ja Marsin kiertoradalla.
Myös planeetan pinnalla tarvitaan tankkausasema, jos halutaan että
ihmiset vierailevat sielläkin. Maan matalalta kiertoradalta
Lagrangen pisteeseen tarvittava nopeusmuutos on 3.2 km/s, Lagrangen
pisteestä matalalle Marsin kiertoradalle 2.5 km/s ja Marsin pinnalta
matalalle radalle noin 4 km/s kun ilmanvastus- ja painovoimahäviöt
otetaan huomioon. Nämä delta-v-arviot on laskettu käyttämällä
ympyrämäisiä ja samassa tasossa olevia Maan ja Marsin ratoja,
joten ne ovat likimääräisiä. Tarkat luvut riippuisivat siitä
minä vuonna matkalle lähdetään. Vetyä käytettäessä 3.2 km/s
nopeusmuutos vastaa sitä että 50% aluksen kokonaismassasta
tankkauksen jälkeen on polttoainetta.
Pitkällä matkalla
Maasta Marsiin miehistöä pitää suojata säteilyltä. Vesi on
tehokas säteilysuojamateriaali, joten säteilysuojana voi toimia
rungon sisäinen vesilasti, joka siirretään alukseen Lagrangen
pisteen tankkauspaikalla. Aluksen runko voidaan suunnitella kevyeksi,
koska rungon itsensä ei tarvitse toimia säteilysuojana eikä rungon
tarvitse myöskään tukea raskaan säteilysuojan painoa
laukaisutärinän aikana. Tämä suunnitteluperiaate pienentää
Maasta laukaistavaa massaa entisestään.
Kuinka paljon energiaa
asteroidin jään muuttaminen vedyksi ja hapeksi vaatii? Veden
haihduttaminen vie noin 2 MJ/kg. Esimerkiksi 2 kW lämmitysteholla
vettä tulee yksi gramma sekunnissa eli 30 tonnia vuodessa. Veden
hajottaminen vedyksi ja hapeksi polttoainetehtaassa ja sitä seuraava
vedyn nesteytys vaativat noin kymmenkertaisen energianmäärän eli
20 MJ/kg. Jos vettä halutaan tuottaa esimerkiksi 30 tonnia vuodessa,
polttoainetehtaalla tarvitaan siis noin 20 kW sähköteho. Tämän
tehon tuottava aurinkopaneelisto painaa vain noin 200 kg. 30 tonnin
polttoainelasti jo melkein riittää miehitetyn Mars-aluksen yhteen
tankkaukseen. Polttoainetuotannon vaatima infrastruktuuri ei siis ole
raskasta kalustoa, vaan jo muutamalla tonnilla päästään pitkälle.
Vesi voidaan kuljettaa tankkauspaikalle tehokkaasti sähköpurjeilla.
Tankkauspisteitä voi olla enemmän kuin yksi samalla radalla, jotta
saavutetaan riittävä toimintavarmuus.
Ennemmin tai myöhemmin
halutaan tehdä miehitetty lento Marsin pinnalle ja takaisin.
Miehistöalus on joka tapauksessa melko painava, joten sellaisen
laskeutuminen perinteiseen tyyliin vaatii ison lämpökilven, jonka
turvallisen toiminnan varmentaminen etukäteen on hankalaa ja
kallista. Jos Marsin kiertoradalla on käytettävissä
asteroidiperäistä polttoainetta, laskeutuminen voitaisiin suorittaa
yksinkertaisesti tekemällä kiertoradalla voimakas jarrutuspoltto,
jonka jälkeen alus putoaa pystysuoraan planeetan pinnalle. Pinnan
lähellä jarrutetaan uudestaan ja leijutaan raketeilla haluttuun
laskeutumispaikkaan. Lämpösuojausta tarvitaan vain vähän ja
laskeutumisen tarkkuus saadaan hyväksi. Tarkka laskeutuminen on
tärkeää, jotta miehistö pääsee samaan paikkaan johon on
toimitettu etukäteen polttoainetehdas ja muita varusteita.
Kustannussyistä rahti on kuljetettu Marsin kiertoradalle
sähköpurjeilla ja/tai ionimoottoreilla. Rahdin laskeutuminen voisi
tapahtua yllä kuvatulla tavalla kemiallisella poltolla.
Avainresurssi siihenkin on Marsin kiertoradan tankkauspiste.
Mikä polttoaine
paluuseen Marsin pinnalta?
Miehistöaluksen paluuta
varten se täytyy tankata Marsissa. Uusien Curiosityn tulosten mukaan
Marsin pintahiekka sisältää 2-3 prosenttia kidevettä jokavapautuu jos aine lämmitetään noin 200-400 asteeseen. Käytännössä
paikallisesti saatavat polttoainevaihtoehdot ovat metaani ja happi
tai vety ja happi. Molempien tekemiseen tarvitaan vettä, metaanin
tuotantoon myös Marsin ilmakehän hiilidioksidia. Vedyn
ominaisimpulssi on suurempi ja sen tuottaminen on kemiallisesti
yksinkertaisempaa kuin metaanin. Toisaalta tunnetusti nestevetyä on
hankalampi käsitellä koska sen säilytyslämpötila (20 K) on
matalampi kuin metaanin (110 K) tai hapen (90 K).
Nestevetyä on Marsissa
helpompi käsitellä kuin Maassa. Se auttaa hieman että Mars on
Maata kylmempi. Mahdollinen vetyvuoto ei aiheuta räjähdysvaaraa
Marsin hapettomassa ilmakehässä. Eristämätön nestevetyputki
peittyy Marsissa hiilidioksidihuurrekerroksella, mikä muodostaa
luonnollisen lämpöeristeen. Maassa käy huonommin: ilmakehän happi
ja typpi aluksi jäätyvät ja sitten nesteytyvät putken ympärille.
Nestemäinen ilma valuu alaspäin, jolloin tiivistyminen jatkuu eikä
lämpövuoto korjaannu itsestään. Pahimmassa tapauksessa
nestemäinen ilma saattaa muodostaa lammikon, joka voi myöhemmin
kiehuessaan aiheuttaa tulipalon koska viimeiseksi siitä haihtuva
kaasu on happi. Neljäs syy on että Marsin matala ilmanpaine
tehostaa lämpöeristämistä ylipäätään. Tavallinen lämpöeriste,
esimerkiksi polyuretaani, toimii sitä paremmin mitä pienempi on
kaasun paine, ääritapauksena on tehokas tyhjiöeriste. Tyhjiön
ylläpitämiseen tarvittava jäykkä rakenne on Marsissa sata kertaa
kevyempi kuin Maassa, jolloin tyhjiöeriste-elementin massa pienenee
ja lämpösillat kapenevat, mikä parantaa eristävyyttä
entisestään.
Nestevety näyttäisi
siis suhteellisen lupaavalta vaihtoehdolta Marsissa syntetisoitavaksi
paluupolttoaineeksi. Koska kyseessä on sama polttoaine jota
asteroidivedestäkin saadaan, tämä saattaisi avata mahdollisuuden
jopa sellaiselle alustyypille, joka tankkausten avustamana pystyy
lentämään Marsin pinnalle ja takaisin miehistö mukanaan.
Toisaalta saman aluksen toimiminen kaikissa rooleissa ei ole
itsetarkoitus. Perusvaihtoehto varmaankin on että Marsin pinnalla on
asemat jotka toimitetaan sinne etukäteen ilman miehistöä ja että
edestakainen liikenne Marsin pinnan kiertoradan välillä hoidetaan
erillisillä pienemmillä yhteysaluksilla. Joka tapauksessa
avaintekniikkana on välitankkaukset koska niiden avulla vapaudutaan
rakettiyhtälön eksponentiaalisesta luonteesta.
Sähköpurjekolumni 28
Sähköpurjekolumni 28.11.2013
ESTCube-1 lentää ja toimii, mutta vieläkin ilman operatiivista ohjelmistoa joka pystyisi määrittämään satelliitin asennon. Satelliitin asennonmääritysjärjestelmä käyttää aurinkoilmaisimia auringon suunnan selvittämiseen. Jokaisella kuudella sivulla on oma ilmaisimensa. Yhden sivun sensori on tosin viallinen niin että se pystyy mittaamaan vain toisen auringon kahdesta suuntakulmasta. Jäykän kappaleen asentotieto sisältää kolme muuttujaa, joten aurinkoilmaisimet eivät yksin riitä, eivätkä ne sitäpaitsi toimi satelliitin ollessa varjossa. Tästä syystä aurinkoilmaisimia täydennetään mittaamalla Maan magneettikenttä magnetometrillä ja vertaamalla tulosta mallikenttään.
Auringon ja magneettikentän suuntiin perustuvaa asentotietoa täydennetään vielä gyroskoopeilla, jotka pystyvät seuraamaan asennon muuttumista itsenäisesti lyhehkön aikavälin yli. Eri anturien mittausten yhdistämiseen käytetään Kalman-suodinta. Ihannetapauksessa Kalman-suodinkäsittelyllä saadaan jatkuva, häiriötön ja tarkka asentotieto eli saadaan yhdistettyä eri asentoantureiden hyvät puolet.
Isojen satelliittien tieteellisen tarkat magnetometrit sijoitetaan yleensä useiden metrien pituisen jäykän puomin päähän, jotta satelliitin sähköjärjestelmien virrat eivät häiritsisi niitä. CubeSateissa moinen luksus ei ole mahdollista, vaan magnetometrit sijaitsevat satelliitin sisällä ja ovat siten alttiimpia häiriöille. Häiriöt pitää pyrkiä arvioimaan ja vähentämään mittauksista ennen datan käyttämistä asennon selvittämiseen.
Asentonsa muuttamiseen ESTCube-1:n on tarkoitus käyttää magneettivääntimiä eli kolmea kohtisuoraa kelaa joihin ajettavalla virralla satelliitille voidaan luoda halutunsuuntainen magneettinen dipolimomentti. Dipoli pyrkii sitten kääntymään Maan magneettikentän suuntaiseksi kuin kompassineula. ESTCube-1:n vääntimiä on koekäytetty avaruudessa ja ne näyttävät toimivan. Magneettivääntimet ovat tuttua
teknologiaa aiemmista CubeSateista. Niillä ei voi tuottaa magneettikentän suuntaista vääntömomenttia, mutta tämä ei ole ongelma naparadalla missä satelliitti lentää erisuuntaisten kenttien läpi. ESTCube-1 siis käyttää magneettikenttää sekä asentonsa määrittämiseen että sen muuttamiseen. Toiminnot eivät häiritse toisiaan koska niitä ei tehdä samanaikaisesti.
Asennonmääritysohjelmistoa on debugattu menestyksellisesti viime päivinä. Tällä hetkellä näyttäisi siltä että asennonsäätö voidaan saadaan toimimaan suoraviivaisella työllä. Jos ja kun niin tapahtuu, sitten liekakoe voi alkaa.
ESTCube-1 lentää ja toimii, mutta vieläkin ilman operatiivista ohjelmistoa joka pystyisi määrittämään satelliitin asennon. Satelliitin asennonmääritysjärjestelmä käyttää aurinkoilmaisimia auringon suunnan selvittämiseen. Jokaisella kuudella sivulla on oma ilmaisimensa. Yhden sivun sensori on tosin viallinen niin että se pystyy mittaamaan vain toisen auringon kahdesta suuntakulmasta. Jäykän kappaleen asentotieto sisältää kolme muuttujaa, joten aurinkoilmaisimet eivät yksin riitä, eivätkä ne sitäpaitsi toimi satelliitin ollessa varjossa. Tästä syystä aurinkoilmaisimia täydennetään mittaamalla Maan magneettikenttä magnetometrillä ja vertaamalla tulosta mallikenttään.
Pääministeri Andrus Ansip puhuu Estcubesta Riikikogussa 17.12.2013 |
Isojen satelliittien tieteellisen tarkat magnetometrit sijoitetaan yleensä useiden metrien pituisen jäykän puomin päähän, jotta satelliitin sähköjärjestelmien virrat eivät häiritsisi niitä. CubeSateissa moinen luksus ei ole mahdollista, vaan magnetometrit sijaitsevat satelliitin sisällä ja ovat siten alttiimpia häiriöille. Häiriöt pitää pyrkiä arvioimaan ja vähentämään mittauksista ennen datan käyttämistä asennon selvittämiseen.
Asentonsa muuttamiseen ESTCube-1:n on tarkoitus käyttää magneettivääntimiä eli kolmea kohtisuoraa kelaa joihin ajettavalla virralla satelliitille voidaan luoda halutunsuuntainen magneettinen dipolimomentti. Dipoli pyrkii sitten kääntymään Maan magneettikentän suuntaiseksi kuin kompassineula. ESTCube-1:n vääntimiä on koekäytetty avaruudessa ja ne näyttävät toimivan. Magneettivääntimet ovat tuttua
teknologiaa aiemmista CubeSateista. Niillä ei voi tuottaa magneettikentän suuntaista vääntömomenttia, mutta tämä ei ole ongelma naparadalla missä satelliitti lentää erisuuntaisten kenttien läpi. ESTCube-1 siis käyttää magneettikenttää sekä asentonsa määrittämiseen että sen muuttamiseen. Toiminnot eivät häiritse toisiaan koska niitä ei tehdä samanaikaisesti.
Asennonmääritysohjelmistoa on debugattu menestyksellisesti viime päivinä. Tällä hetkellä näyttäisi siltä että asennonsäätö voidaan saadaan toimimaan suoraviivaisella työllä. Jos ja kun niin tapahtuu, sitten liekakoe voi alkaa.
torstai 6. maaliskuuta 2014
Sähköpurjekolumni 29
Sähköpurjekolumni 6.3.2014
ESTCube-1:n liekakoe ei ole vielä päässyt alkamaan, mutta tilanne näyttää lupaavalta. Kolumnin ilmestymisessähän on viive, joten en kerro enempää koska tieto ei kuitenkaan olisi ajantasaista.
Suunnittelemme CubeSat-aurinkotuulitestimissiota. Satelliitti laukaistaisiin todennäköisimmin jonkin Kuuhun menevän aluksen oheishyötykuormana ja se päätyisi ellipsiradalle, jonka lakipiste on noin Kuun etäisyydellä. Satelliitti avaa yhden 1 km pituisen liean ja on muodoltaan ja kooltaan kuten Aalto-1, eli 3-U CubeSat. Satelliitista avataan myös metrien pituiset, rullamittaa muistuttavat kiinteät puomit joihin voidaan halutessa kytkeä sama jännite kuin liekaan. Jännitteellisten puomien tarkoituksena on muuttaa potentiaalirakenne epäsymmetrisemmäksi, mikä saattaisi nopeuttaa liean sähkökenttään vangiksi jääneiden elektronien poistumista. Vangittuja elektroneja on hankala mallintaa teoreettisesti. Mittaamalla sähköpurjevoiman aikakehitys puomien jännitteen kanssa ja ilman antaa asiasta kokeellista tietoa.
Satelliitin asennonmääritys perustuu tähtisensoriin ja aluksen asentoa säädetään vauhtipyörillä. Aina kun jokin vauhtipyöristä on asentomanöövereiden seurauksena saavuttanut maksiminopeutensa eli
saturoitunut, se jarrutetaan ja samalla kompensoidaan pyörästä satelliitin runkoon siirtyvä vääntömomentti kylmäkaasumoottoreilla. Koska rata on pääosin Maan magneettikentän ulkopuolella, asennon määrittämiseen ei voida käyttää tavanomaisia magnetometrejä eikä asentoa voida muuttaa magneettivääntimillä. Kylmäkaasumoottoreilla myös käynnistetään pyöriminen liean avaamisen aikana ja niillä voidaan tehdä
ratakorjauksia.
Satelliitissa tarvitaan ainakin jonkin verran enemmän säteilysuojausta kuin LEO-radan CubeSateissa, koska se lentää säteilyvyöhykkeiden läpi ainakin kerran menomatkalla ylös. Jos syntyvän ellipsiradan alin piste on säteilyvyöhykkeissä tai niiden alapuolella, säteilyannosta kertyy lisäksi jokaisella ratakierroksella merkittävä määrä. Suunnittelemme satelliitin ensin muuten valmiiksi, sitten katsomme kuinka paljon tilaa ja massaa ajoaineelle ja säteilysuojaukselle jää. Mitä enemmän ajoainetta ja säteilysuojausta on, sitä enemmän on erilaisia laukaisu- ja missiomahdollisuuksia. Säteilysuojaus painaa paljon mutta vie vähän tilaa, butaaniajoaineen osalta tilanne on päinvastainen. CubeSatin ulkoseinien paikat on tarkasti määritelty, kokonaismassan suhteen laukaisufirmoilla saattaa olla enemmän joustavuutta.
ESTCube-1:n liekakoe ei ole vielä päässyt alkamaan, mutta tilanne näyttää lupaavalta. Kolumnin ilmestymisessähän on viive, joten en kerro enempää koska tieto ei kuitenkaan olisi ajantasaista.
Suunnittelemme CubeSat-aurinkotuulitestimissiota. Satelliitti laukaistaisiin todennäköisimmin jonkin Kuuhun menevän aluksen oheishyötykuormana ja se päätyisi ellipsiradalle, jonka lakipiste on noin Kuun etäisyydellä. Satelliitti avaa yhden 1 km pituisen liean ja on muodoltaan ja kooltaan kuten Aalto-1, eli 3-U CubeSat. Satelliitista avataan myös metrien pituiset, rullamittaa muistuttavat kiinteät puomit joihin voidaan halutessa kytkeä sama jännite kuin liekaan. Jännitteellisten puomien tarkoituksena on muuttaa potentiaalirakenne epäsymmetrisemmäksi, mikä saattaisi nopeuttaa liean sähkökenttään vangiksi jääneiden elektronien poistumista. Vangittuja elektroneja on hankala mallintaa teoreettisesti. Mittaamalla sähköpurjevoiman aikakehitys puomien jännitteen kanssa ja ilman antaa asiasta kokeellista tietoa.
Aalto-1 on 3-U:n kokoinen CubeSat. Kuva: Aalto-1 |
saturoitunut, se jarrutetaan ja samalla kompensoidaan pyörästä satelliitin runkoon siirtyvä vääntömomentti kylmäkaasumoottoreilla. Koska rata on pääosin Maan magneettikentän ulkopuolella, asennon määrittämiseen ei voida käyttää tavanomaisia magnetometrejä eikä asentoa voida muuttaa magneettivääntimillä. Kylmäkaasumoottoreilla myös käynnistetään pyöriminen liean avaamisen aikana ja niillä voidaan tehdä
ratakorjauksia.
Satelliitissa tarvitaan ainakin jonkin verran enemmän säteilysuojausta kuin LEO-radan CubeSateissa, koska se lentää säteilyvyöhykkeiden läpi ainakin kerran menomatkalla ylös. Jos syntyvän ellipsiradan alin piste on säteilyvyöhykkeissä tai niiden alapuolella, säteilyannosta kertyy lisäksi jokaisella ratakierroksella merkittävä määrä. Suunnittelemme satelliitin ensin muuten valmiiksi, sitten katsomme kuinka paljon tilaa ja massaa ajoaineelle ja säteilysuojaukselle jää. Mitä enemmän ajoainetta ja säteilysuojausta on, sitä enemmän on erilaisia laukaisu- ja missiomahdollisuuksia. Säteilysuojaus painaa paljon mutta vie vähän tilaa, butaaniajoaineen osalta tilanne on päinvastainen. CubeSatin ulkoseinien paikat on tarkasti määritelty, kokonaismassan suhteen laukaisufirmoilla saattaa olla enemmän joustavuutta.
maanantai 10. helmikuuta 2014
Heurekassa lennetään sähköpurjeella 13.2 ja 13.3
Näiden ilmaisten yleisöluentojen kantavana voimana on sähköpurje, tervetuloa kuuntelemaan:
http://www.heureka.fi/fi/tapahtumat-heureka-luento-sini-merikallio
Sini
http://www.heureka.fi/fi/tapahtumat-heureka-luento-sini-merikallio
Sini
perjantai 17. tammikuuta 2014
Sähköpurje liitelee useammassakin blogissa
Hiljattain julkaistavaksi lähetetty Uranus-artikkeli Arxivessa (http://arxiv.org/abs/1312.6554) on kutkuttanut useampaakin blogistia ja tiedeuutisten laatijaa, esimerkiksi näitä:
Sen - Space Exploration Network
MIT Technology review
21st Century Tech
Centauri Dreams
ja ovatpa kotimaisetkin mediat olleet tarkkana:
Ilta-sanomat hehkuttaa käänteentekevää tekniikkaa, johon kynäniekkalukija kommentoi:
"Mitä hyötyä käännöksistä on avaruusmatkailussa, jos luotain on käänteen tekevä? Eikö rakettitietteessäkin viisainta olisi matkata perille suorinta reittiä ja mahdollisimman nopeasti?"
Uranuksen valloituksesta on kirjoitettu aiemmin tässäkin blogissa.
Sini
Sen - Space Exploration Network
MIT Technology review
21st Century Tech
Centauri Dreams
ja ovatpa kotimaisetkin mediat olleet tarkkana:
Ilta-sanomat hehkuttaa käänteentekevää tekniikkaa, johon kynäniekkalukija kommentoi:
"Mitä hyötyä käännöksistä on avaruusmatkailussa, jos luotain on käänteen tekevä? Eikö rakettitietteessäkin viisainta olisi matkata perille suorinta reittiä ja mahdollisimman nopeasti?"
Uranuksen valloituksesta on kirjoitettu aiemmin tässäkin blogissa.
Sini
keskiviikko 20. marraskuuta 2013
Suomen avaruustutkimusseuran kokous
SATSin kokous pidettiin Ilmatieteen laitoksen Brainstorm -auditoriossa 19.11.2013. Pekka kertoi sähköpurjeprojektista - kas tässä video:
http://www.youtube.com/watch?v=HQGllJIEpd8
Sini
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)