HERRO: robottiluotainten ja
miehitetyn Mars-lennon välimuoto
NASA:n George Schmidt on
ehdottanut että Marsia kiertämään lähetetään avaruuslentäjiä,
jotka etäohjaavat tosiaikaisesti pinnalla liikkuvia
robottiluotaimia. Hän käyttää ajatuksesta nimeä HERRO: HumanExploration using Realtime Robotic Operations. Maasta ohjattavilla
luotaimilla edestakainen tiedonsiirtoviive on tyypillisesti kymmeniä
minuutteja. Marsin kiertoradalta käsin viive on vain sekunnin
murto-osia, mikä avaa joukon uusia mahdollisuuksia. Schmidt
kumppaneineen ehdottaa myös ajatuksen soveltamista muihin
taivaankappaleisiin kuten Venukseen.
Minusta ajatus on
mielenkiintoinen. Etäläsnäolon avulla robotilla voi periaatteessa
tehdä lähes samat temput kuin pinnalla jäykässä avaruuspuvussa
kävelevä ihminen pystyisi tekemään. Siinä tunnusteleeko ihminen
Marsin hiekkaa avaruuspuvun jäykän käsineen läpi vai etäläsnäolon
kautta kiertoradalta ei aistikokemuksen ja toiminnan tehokkuuden
kannalta ole välttämättä suurta eroa, jos tekninen toteutus on
laadukas.
Kuva: Schmidt ym., 2011. MOI=Mars Orbit Insertion=poltto jolla päästään planeetan kiertoradalle. |
Koska etäohjattavien
robottien ei tarvitse täyttää miehitetyn avaruustoiminnan tiukkoja
turvallisuusvaatimuksia, niitä voivat rakentaa myös pienet maat
pienillä budjeteilla: jos laite ei toimi, kukaan ei kuole. Hankkeen
ympärille voisi pystyttää Kansainvälinen geofysiikkavuosi
-tyyppisen kansainvälisen Mars-vuoden. Kansainvälisenä Mars-vuonna
kaikilla kynnelle kykenevillä toimijoilla olisi Marsissa luotain,
jota avaruuslentäjät voivat ohjata kiertoradalta. Toki tavoite
olisi että seuraavassa vaiheessa ihmiset laskeutuvat planeetalle,
jos Mars-vuoden tutkimusten perusteella päädytään siihen että
planeetalla ei ole elämää jota pitäisi suojella Maan mikrobeilta.
Toiminnan motiivina kakkosvaiheessa olisi todennäköisesti enemmän
seikkailuhenki ja aurinkokunnan asuttaminen kuin tieteellinen
tutkimus.
Asteroidiveden käyttö
Laskeudutaan pinnalle tai
ei, miehitettyä Mars-matkailua voi helpottaa käyttämällä
välitankkauksia. Sähköpurjeilla rahdataan asteroideilta vettä
tankkausasemille, joissa siitä tuotetaan vetyä ja happea.
Tankkauspisteet voivat sijaita esimerkiksi matalalla Maan
kiertoradalla, Maan Lagrangen pisteessä ja Marsin kiertoradalla.
Myös planeetan pinnalla tarvitaan tankkausasema, jos halutaan että
ihmiset vierailevat sielläkin. Maan matalalta kiertoradalta
Lagrangen pisteeseen tarvittava nopeusmuutos on 3.2 km/s, Lagrangen
pisteestä matalalle Marsin kiertoradalle 2.5 km/s ja Marsin pinnalta
matalalle radalle noin 4 km/s kun ilmanvastus- ja painovoimahäviöt
otetaan huomioon. Nämä delta-v-arviot on laskettu käyttämällä
ympyrämäisiä ja samassa tasossa olevia Maan ja Marsin ratoja,
joten ne ovat likimääräisiä. Tarkat luvut riippuisivat siitä
minä vuonna matkalle lähdetään. Vetyä käytettäessä 3.2 km/s
nopeusmuutos vastaa sitä että 50% aluksen kokonaismassasta
tankkauksen jälkeen on polttoainetta.
Pitkällä matkalla
Maasta Marsiin miehistöä pitää suojata säteilyltä. Vesi on
tehokas säteilysuojamateriaali, joten säteilysuojana voi toimia
rungon sisäinen vesilasti, joka siirretään alukseen Lagrangen
pisteen tankkauspaikalla. Aluksen runko voidaan suunnitella kevyeksi,
koska rungon itsensä ei tarvitse toimia säteilysuojana eikä rungon
tarvitse myöskään tukea raskaan säteilysuojan painoa
laukaisutärinän aikana. Tämä suunnitteluperiaate pienentää
Maasta laukaistavaa massaa entisestään.
Kuinka paljon energiaa
asteroidin jään muuttaminen vedyksi ja hapeksi vaatii? Veden
haihduttaminen vie noin 2 MJ/kg. Esimerkiksi 2 kW lämmitysteholla
vettä tulee yksi gramma sekunnissa eli 30 tonnia vuodessa. Veden
hajottaminen vedyksi ja hapeksi polttoainetehtaassa ja sitä seuraava
vedyn nesteytys vaativat noin kymmenkertaisen energianmäärän eli
20 MJ/kg. Jos vettä halutaan tuottaa esimerkiksi 30 tonnia vuodessa,
polttoainetehtaalla tarvitaan siis noin 20 kW sähköteho. Tämän
tehon tuottava aurinkopaneelisto painaa vain noin 200 kg. 30 tonnin
polttoainelasti jo melkein riittää miehitetyn Mars-aluksen yhteen
tankkaukseen. Polttoainetuotannon vaatima infrastruktuuri ei siis ole
raskasta kalustoa, vaan jo muutamalla tonnilla päästään pitkälle.
Vesi voidaan kuljettaa tankkauspaikalle tehokkaasti sähköpurjeilla.
Tankkauspisteitä voi olla enemmän kuin yksi samalla radalla, jotta
saavutetaan riittävä toimintavarmuus.
Ennemmin tai myöhemmin
halutaan tehdä miehitetty lento Marsin pinnalle ja takaisin.
Miehistöalus on joka tapauksessa melko painava, joten sellaisen
laskeutuminen perinteiseen tyyliin vaatii ison lämpökilven, jonka
turvallisen toiminnan varmentaminen etukäteen on hankalaa ja
kallista. Jos Marsin kiertoradalla on käytettävissä
asteroidiperäistä polttoainetta, laskeutuminen voitaisiin suorittaa
yksinkertaisesti tekemällä kiertoradalla voimakas jarrutuspoltto,
jonka jälkeen alus putoaa pystysuoraan planeetan pinnalle. Pinnan
lähellä jarrutetaan uudestaan ja leijutaan raketeilla haluttuun
laskeutumispaikkaan. Lämpösuojausta tarvitaan vain vähän ja
laskeutumisen tarkkuus saadaan hyväksi. Tarkka laskeutuminen on
tärkeää, jotta miehistö pääsee samaan paikkaan johon on
toimitettu etukäteen polttoainetehdas ja muita varusteita.
Kustannussyistä rahti on kuljetettu Marsin kiertoradalle
sähköpurjeilla ja/tai ionimoottoreilla. Rahdin laskeutuminen voisi
tapahtua yllä kuvatulla tavalla kemiallisella poltolla.
Avainresurssi siihenkin on Marsin kiertoradan tankkauspiste.
Mikä polttoaine
paluuseen Marsin pinnalta?
Miehistöaluksen paluuta
varten se täytyy tankata Marsissa. Uusien Curiosityn tulosten mukaan
Marsin pintahiekka sisältää 2-3 prosenttia kidevettä jokavapautuu jos aine lämmitetään noin 200-400 asteeseen. Käytännössä
paikallisesti saatavat polttoainevaihtoehdot ovat metaani ja happi
tai vety ja happi. Molempien tekemiseen tarvitaan vettä, metaanin
tuotantoon myös Marsin ilmakehän hiilidioksidia. Vedyn
ominaisimpulssi on suurempi ja sen tuottaminen on kemiallisesti
yksinkertaisempaa kuin metaanin. Toisaalta tunnetusti nestevetyä on
hankalampi käsitellä koska sen säilytyslämpötila (20 K) on
matalampi kuin metaanin (110 K) tai hapen (90 K).
Nestevetyä on Marsissa
helpompi käsitellä kuin Maassa. Se auttaa hieman että Mars on
Maata kylmempi. Mahdollinen vetyvuoto ei aiheuta räjähdysvaaraa
Marsin hapettomassa ilmakehässä. Eristämätön nestevetyputki
peittyy Marsissa hiilidioksidihuurrekerroksella, mikä muodostaa
luonnollisen lämpöeristeen. Maassa käy huonommin: ilmakehän happi
ja typpi aluksi jäätyvät ja sitten nesteytyvät putken ympärille.
Nestemäinen ilma valuu alaspäin, jolloin tiivistyminen jatkuu eikä
lämpövuoto korjaannu itsestään. Pahimmassa tapauksessa
nestemäinen ilma saattaa muodostaa lammikon, joka voi myöhemmin
kiehuessaan aiheuttaa tulipalon koska viimeiseksi siitä haihtuva
kaasu on happi. Neljäs syy on että Marsin matala ilmanpaine
tehostaa lämpöeristämistä ylipäätään. Tavallinen lämpöeriste,
esimerkiksi polyuretaani, toimii sitä paremmin mitä pienempi on
kaasun paine, ääritapauksena on tehokas tyhjiöeriste. Tyhjiön
ylläpitämiseen tarvittava jäykkä rakenne on Marsissa sata kertaa
kevyempi kuin Maassa, jolloin tyhjiöeriste-elementin massa pienenee
ja lämpösillat kapenevat, mikä parantaa eristävyyttä
entisestään.
Nestevety näyttäisi
siis suhteellisen lupaavalta vaihtoehdolta Marsissa syntetisoitavaksi
paluupolttoaineeksi. Koska kyseessä on sama polttoaine jota
asteroidivedestäkin saadaan, tämä saattaisi avata mahdollisuuden
jopa sellaiselle alustyypille, joka tankkausten avustamana pystyy
lentämään Marsin pinnalle ja takaisin miehistö mukanaan.
Toisaalta saman aluksen toimiminen kaikissa rooleissa ei ole
itsetarkoitus. Perusvaihtoehto varmaankin on että Marsin pinnalla on
asemat jotka toimitetaan sinne etukäteen ilman miehistöä ja että
edestakainen liikenne Marsin pinnan kiertoradan välillä hoidetaan
erillisillä pienemmillä yhteysaluksilla. Joka tapauksessa
avaintekniikkana on välitankkaukset koska niiden avulla vapaudutaan
rakettiyhtälön eksponentiaalisesta luonteesta.